Oleh pada 18 Aug 2021 kategori

Selepas 20 tahun berperang, kuasa-kuasa asing menarik diri dari Afghanistan berikutan kesepakatan antara Amerika Syarikat dan militan Taliban yang diusir daripada berkuasa pada tahun 2001.

Konflik tersebut telah mengorbankan puluhan ribu nyawa dan menyebabkan berjuta-juta orang menjadi pelarian.

Taliban telah berjanji untuk tidak membiarkan Afghanistan menjadi pangkalan pengganas yang boleh mengancam Barat.

BESARKAN TEKS     A-  A+

taliban di afghanistan

Namun bekas pemerintah negara ini mendapatkan semula wilayah dalam beberapa minggu ini dari tentera Afghan, yang kini ditinggalkan untuk melindungi kerajaan Afghanistan yang semakin rapuh.

Taliban juga berjanji untuk melakukan rundingan damai nasional, tetapi ramai yang takut bahawa perang saudara yang semakin buruk akan kekal berlarutan.

Walaupun begitu, Joe Biden yang merupakan presiden AS keempat yang mengawasi perang terpanjang melibatkan Amerika Syarikat ini telah menetapkan tarikh simbolik 11 September 2021 untuk penarikan diri sepenuhnya dari Afghanistan.

Mengapa AS berperang di Afghanistan dan mengapa ia berlangsung begitu lama?

serangan 11 september 2001 pusat dagangan antarabangsa amerika syarikat

Pada tahun 2001, AS bertindak balas terhadap serangan 9/11 di New York dan Washington, di mana hampir 3,000 nyawa terbunuh. Pihak berkuasa AS menuduh bahawa kumpulan militan Islam al-Qaeda dan pemimpinnya Osama Bin Laden bertanggungjawab ke atas insiden ini.

Osama ketika itu berada di Afghanistan di bawah perlindungan Taliban yang berkuasa sejak tahun 1996.

Apabila Taliban enggan menyerahkan Osama kepada mereka, AS melakukan campur tangan secara ketenteraan dan menyingkirkan Taliban dengan serta-merta.

Malah, AS juga berjanji untuk menyokong demokrasi dan menghapuskan ancaman pengganas. Taliban berundur dan kemudiannya berkumpul semula.

osama bin laden 675

NATO telah bergabung dengan AS dan pemerintah Afghanistan yang baharu mengambil alih pada tahun 2004, tetapi serangan Taliban tetap berlanjutan.

"Lonjakan ketenteraan" ketika pemerintahan presiden Barack Obama pada tahun 2009 membantu menekan Taliban tetapi ia hanya berlaku dalam tempoh yang tidak begitu lama. 

Pada tahun 2014, di penghujung tahun paling berdarah sejak tahun 2001, pasukan antarabangsa NATO mengakhiri misi pertempuran mereka dengan menyerahkan tanggungjawab keselamatan kepada tentera Afghanistan.

Ini memberikan momentum kepada Taliban dan membolehkan mereka merampas lebih banyak wilayah. 

Rundingan damai antara AS dan Taliban dimulakan, dengan pemerintah Afghanistan hampir langsung tidak terlibat dan persetujuan penarikan diri dilakukan pada Februari 2020 di Qatar.

Perjanjian AS-Taliban tidak menghentikan serangan Taliban, di mana mereka dikatakan mengalihkan tumpuan kepada pasukan keselamatan dan orang awam Afghanistan.

Dengan ini, wilayah-wilayah kawalan Taliban semakin berkembang.

Konflik 20 tahun di Afghanistan - Apa yang berlaku dan bila?

perang di afghanistan taliban amerika syarikat

Dari insiden 9/11 hingga pertempuran sengit dan penarikan sepenuhnya pasukan pimpinan AS, berikut adalah garis masa dan peristiwa yang berlaku:

  • Insiden 9/11 - 11 September 2001

Al-Qaeda, yang dipimpin oleh Osama Bin Laden di Afghanistan, dituduh melakukan serangan keganasan terbesar yang pernah dilakukan di tanah AS.

Tuduhan itu dikatakan berlaku melibatkan 4 kapal terbang komersial dirampas.

Dua pesawat diterbangkan ke World Trade Center di New York, yang kemudiannya runtuh.

Satu lagi pesawat menghentam bangunan Pentagon di Washington, dan satu terhempas di Pennsylvania.

Hampir 3,000 orang terbunuh.

  • Serangan udara pertama - 7 Oktober 2001

tentera as mengebom taliban

Gabungan pimpinan AS mengebom kemudahan Taliban dan al-Qaeda di Afghanistan. Sasaran termasuklah Kabul, Kandahar dan Jalalabad.

Taliban, yang mengambil alih kuasa selepas pendudukan Soviet selama sedekad diikuti oleh perang saudara, enggan menyerahkan Osama Bin Laden. Pertahanan udara dan armada kecil pesawat tempur mereka musnah.

  • Kejatuhan Kabul - 13 November 2001

Perikatan Utara, sekumpulan pemberontak anti-Taliban yang disokong oleh pasukan gabungan, memasuki Kabul ketika Taliban keluar dari Kabul.

Menjelang 13 November 2001, semua Taliban sama ada melarikan diri atau dineutralkan, membuatkan bandar-bandar lain jatuh dengan pantas. 

  • Perlembagaan baharu - 26 Januari 2004

Setelah rundingan berlanjutan di "loya jirga" atau perhimpunan agung, perlembagaan Afghanistan yang baharu ditandatangani. Perlembagaan ini membuka jalan untuk pemilihan presiden pada Oktober 2004.

  • Hamid Karzai menjadi presiden - 7 Disember 2004

hamid karzai bekas presiden afghanistan

Hamid Karzai, pemimpin suku Popalzai Durrani, menjadi presiden pertama di bawah perlembagaan baru. Beliau berkhidmat selama 2 penggal lima tahun sebagai presiden.

  • Tentera United Kingdom dikerahkan ke Helmand - Mei 2006

Tentera UK tiba di wilayah Helmand, kubu kuat Taliban di selatan negara itu.

Misi awal mereka adalah untuk menyokong projek-projek pembinaan semula, tetapi mereka dimasukkan ke dalam operasi pertempuran serta-merta. Lebih daripada 450 tentera UK terbunuh di Afghanistan sepanjang konflik ini.

  • Peranan Obama - 17 Februari 2009

obama dan taliban

Presiden AS Barack Obama meluluskan peningkatan besar dalam jumlah pasukan tentera yang dihantar ke Afghanistan. Di kemuncak, jumlah tentera yang dihantar sekitar 140,000 orang.

Apa yang disebut sebagai "lonjakan" ini mengikut strategi AS di Iraq di mana pasukan AS memfokuskan diri untuk melindungi penduduk awam serta membunuh pejuang pemberontak.

  • Osama Bin Laden terbunuh - 2 Mei 2011

Pemimpin al-Qaeda ini terbunuh dalam serangan oleh US Navy Seals di sebuah perkarangan di Abbottabad di Pakistan.

Mayat Osama Bin Laden dikeluarkan dan dikebumikan di laut. Operasi ini mengakhiri perburuan selama 10 tahun yang diketuai oleh CIA. Pengesahan bahawa Osama Bin Laden hidup di tanah Pakistan menyebabkan adanya tuduhan bahawa Pakistan adalah sekutu yang tidak boleh dipercayai dalam perang melawan keganasan.

  • Kematian Mullah Omar - 23 April 2013

kematian mullah omar

Pengasas Taliban, Mullah Mohammed Omar, meninggal dunia. Kematiannya dirahsiakan selama lebih dari 2 tahun.

Menurut perisik Afghanistan, Mullah Omar meninggal dunia kerana masalah kesihatan di sebuah hospital di kota Karachi, Pakistan. Pakistan menafikan bahawa dia berada di negara itu.

  • NATO mengakhiri operasi pertempuran - 28 Disember 2014

Pada satu upacara di Kabul, NATO mengakhiri operasi tempurnya di Afghanistan.

Dengan ini, AS menarik balik ribuan tentera mereka. Sebahagian besar daripada mereka yang kekal di Afghanistan menumpukan kepada latihan dan menyokong pasukan keselamatan Afghanistan.

  • Kebangkitan Taliban - 2015

kebangkitan taliban di afghanistan

Taliban melancarkan serangkaian serangan bunuh diri, pengeboman kereta dan serangan lain.

Bangunan parlimen di Kabul dan kota Kunduz diserang. Militan Negara Islam mula beroperasi di Afghanistan.

  • Pengumuman jumlah kematian - 25 Januari 2019

Presiden Afghanistan Ashraf Ghani mengatakan lebih daripada 45,000 anggota pasukan keselamatan negaranya telah terbunuh sejak dia menjadi pemimpin pada tahun 2014.

Angka itu jauh lebih tinggi daripada yang dianggarkan sebelumnya.

  • AS menandatangani perjanjian dengan Taliban - 29 Februari 2020

AS dan Taliban menandatangani "perjanjian untuk membawa perdamaian" untuk Afghanistan, di Doha, Qatar. AS dan sekutu NATO bersetuju untuk menarik kesemua tentera mereka dalam tempoh 14 bulan sekiranya militan mendukung perjanjian itu.

  • Tarikh akhir pengunduran tentera - 13 April 2021

presiden as joe biden taliban

Presiden AS Joe Biden mengumumkan bahawa kesemua tentera AS akan meninggalkan Afghanistan menjelang 11 September 2021.

  • Taliban kembali berkuasa - 16 Ogos 2021

Hanya dalam sebulan lebih, Taliban menyapu bersih seluruh wilayah di Afghanistan, menguasai bandar-bandar di seluruh negara, termasuk Kabul.

Pasukan keselamatan Afghanistan rebah dalam menghadapi kemaraan Taliban.

Siapa sebenarnya Taliban?

siapa sebenarnya taliban

Taliban muncul dalam perang saudara yang menyusul selepas penarikan pasukan Soviet pada tahun 1989, terutama di wilayah perbatasan barat daya dan Pakistan.

Mereka bersumpah untuk memerangi rasuah dan meningkatkan keamanan. Menjelang tahun 1998, Taliban telah menguasai hampir seluruh negara.

Setelah penggulingan mereka, Taliban berkumpul semula di kawasan perbatasan Pakistan.

Dengan 85,000 pejuang sepenuh masa, mereka kini dianggap sebagai Taliban yang terkuat dari sejak tahun 2001.

Apa yang mungkin berlaku seterusnya?

konflik di afghanistan 728

Presiden AS Joe Biden telah menyatakan keyakinan bahawa Taliban tidak akan dapat menjatuhkan pemerintah di Kabul.

Tetapi satu penilaian perisikan AS pada Jun 2021 menyimpulkan bahawa ia boleh jatuh dalam masa enam bulan dari pemergian tentera Afghanistan.

Pada awal Ogos 2021, Taliban telah menguasai separuh Afghanitan, menurut penyelidikan oleh BBC dan yang lain.

Pemerintah Afghanistan mempertikaikan beberapa tuntutan wilayah Taliban di mana pertempuran sengit berlangsung di beberapa bandar utama dan beberapa di antaranya berada dalam tangan Taliban.

AS mengatakan akan mengekalkan 650 hingga 1,000 tentera untuk menjaga kedutaan AS, lapangan terbang Kabul dan pemasangan penting kerajaan lain.

Taliban mengatakan bahawa mana-mana tentera yang masih ada mungkin akan menjadi sasaran.

kemaraan taliban ke kabul

Kebimbangan utama yang lain adalah negara ini sekali lagi mungkin menjadi tempat latihan untuk mengganas.

Pihak berkuasa Taliban menegaskan bahawa mereka akan mematuhi sepenuhnya perjanjian itu dan mencegah mana-mana kumpulan menggunakan tanah Afghanistan sebagai pangkalan serangan terhadap AS dan sekutunya.

Mereka mengatakan bahawa mereka hanya bertujuan untuk melaksanakan "pemerintahan Islam" dan tidak akan menimbulkan ancaman kepada negara lain.

Tetapi ramai penganalisis mengatakan bahawa Taliban dan al-Qaeda tidak dapat dipisahkan, dengan para pejuang yang terakhir sangat aktif dan terlibat dalam aktiviti latihan.

Penting untuk diingat bahawa Taliban bukanlah kekuatan terpusat dan bersatu. Sebilangan pemimpin mungkin ingin mendiamkan Barat dengan tidak menimbulkan masalah tetapi mereka yang berpegang teguh pada polisi mungkin enggan memutuskan hubungan dengan al-Qaeda.

taliban kembali berkuasa di afghanistan

Betapa kuatnya al-Qaeda dan adakah ia dapat membina semula rangkaian globalnya adalah tidak jelas ketika ini.

Kemudian terdapat cabang wilayah kumpulan Negara Islam iaitu ISKP (WilayahKhorasan) yang ditentang oleh Taliban.

Seperti al-Qaeda, ISKP telah dijatuhkan oleh AS dan NATO tetapi dapat menggunakan tempoh selepas penarikan ini untuk berkumpul kembali.

Jumlah pejuangnya mungkin hanya berkisar dari beberapa ratus hingga 2,000 orang, tetapi ia mungkin berusaha untuk mendapat kedudukan yang selamat di Kazakhstan, Kyrgyzstan dan beberapa bahagian Tajikistan, yang boleh menjadi kebimbangan serantau yang serius.

Rujukan:

1. NY Times

2. Vox

3. BBC




Hakcipta iluminasi.com (2017)