phaistos disc 248

Tidak kiralah sama ada anda peminat tegar Sherlock Holmes atau tidak, tidak dapat dinafikan bahawa manusia mempunyai rasa ingin tahu secara semulajadi.

Kita biasanya tertarik kepada sesuatu yang misteri dan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikannya.

Namun, masih terdapat pelbagai misteri yang masih dapat diselesaikan oleh manusia sehingga ke hari ini.

iluminasi.com kongsikan 7 misteri yang masih belum ada penjelasan.

1. Dark Matter

apa itu dark matter 2

Bagi yang tidak tahu, dark matter atau jirim gelap adalah perkara yang tidak dapat dikesan oleh radiasi yang dipancarkan atau diserap oleh radiasi yang masuk, tetapi kehadirannya dapat ditunjukkan oleh kesan graviti dari bahan yang dapat dilihat seperti bintang dan galaksi.

Dalam bahasa mudah, dark matter merupakan satu teori sains tentang keadaan sesuatu benda yang berlainan daripada kewujudan benda-benda biasa, yang mempunyai sifat fizikal dan boleh diukur.

Sebab mengapa ia sangat misteri adalah kerana penjelasan mengenai apakah sebenarnya dark matter adalah tersangat kurang.

apa itu dark matter

Ahli astronomi Belanda, Jacobus Kapteyn, pertama kali membuat hipotesis mengenai kewujudan dark matter pada awal abad ke-20.

Walaupun kita tidak dapat melihat dark matter apatah lagi mengetahui bagaimana rupanya, para saintis telah mengesahkan bahawa ia wujud kerana cara ia berinteraksi dengan perkara yang dapat kita lihat.

Walaupun kita tidak dapat melihat benda gelap dan bahkan tidak tahu seperti apa masalah itu, saintis telah mengesahkan bahawa benda gelap wujud kerana cara ia berinteraksi dengan perkara yang dapat kita lihat.

2. Manuskrip Voynich 

manuskrip voynich

Tidak kiralah anda melihatnya seberapa lama pun, anda tidak akan memahami apa yang anda lihat.

Manuskrip Voynich adalah buku terperinci dengan lebih dari 240 halaman, yang ditulis dalam sistem tulisan yang tidak diketahui.

Skripnya penuh dengan ilustrasi yang terdiri daripada gambar yang pelik tetapi berwarna, objek ganjil, dan simbol yang tidak dikenali.

manuskrip voynich 2

Walaupun buku ini dinamakan bersempena penjual buku Poland-Amerika yang memperolehnya pada tahun 1912, namun penetapan karbon menunjukkan bahawa skrip ini berusia lebih dari 600 tahun.

Manuskrip Voynich mungkin disusun pada awal abad ke-15 ketika Zaman Renaissance Itali.

3. Kryptos

kryptos 961

Kryptos merujuk kepada arca yang aneh dan misteri yang terletak di luar ibu pejabat CIA di Langley, Virginia.

Kriptografi misteri setinggi 3.66 meter ini direka oleh artis Jim Sanborn dan mengandungi 1,800 aksara yang disusun secara unik untuk membentuk mesej yang dienkripsi.

Dibina lebih dari 25 tahun, kripto-kripto ini kelihatan seperti diambil dari novel Dan Brown, penulis Amerika Syarikat.

Walaupun 3 daripada mesej kripto ini telah diselesaikan, bahagian keempat di bahagian bawah (terdiri daripada kira-kira 95 aksara) dikenali sebagai salah satu kod paling sukar untuk dirungkaikan manusia.

Jika anda hebat dalam teka-teki, mungkin anda boleh cuba selesaikannya.

4. Beale Ciphers

beale ciphers

Beale Ciphers yang juga dikenal sebagai Beale Papers, adalah sekumpulan tiga cyphertext yang kononnya menunjukkan lokasi harta karun kuno yang terkubur di bawah tanah.

Cyphertext adalah hasil penyulitan yang dilakukan pada plaintext (teks yang ditulis dalam kod) menggunakan algoritma.

Emas, perak, dan perhiasan lain yang dikatakan tersembunyi ini dianggarkan bernilai lebih dari RM180 juta.

Sesiapa yang berjaya membongkar lokasi yang disebutkan dalam Beale Ciphers akan diberi hadiah kira-kira RM50 juta dalam bentuk emas.

Namun masih belum ada individu yang mampu melakukannya, sehingga ke saat ini, atau mungkin, ia hanyalah satu mitos?

5. Phaistos Disc

phaistos disc

Sudah tentunya senarai misteri terbesar yang belum dapat diselesaikan di dunia tidak lengkap tanpa Phaistos Disc.

Phaistos Disc adalah cakera yang diperbuat daripada tanah liat yang dibakar yang berasal dari Zaman Gangsa Minoan pertengahan atau akhir  iaitu, 2,000 Sebelum Masihi.

Cakera ini ditemui pada tahun 1908 oleh ahli arkeologi Itali dan diketahui mengandungi hieroglif yang belum dapat dirungkai sehingga kini.

6. Jack the Ripper

jack the ripper 2

Jack the Ripper adalah pembunuh bersiri yang pernah mengganas kawasan miskin di London pada tahun 1888.

Ramai individu termasuklah lelaki dan perempuan ditangkap sebagai suspek Jack the Ripper, namun pelaku sebenar masih belum dikenal pasti.

Jack the Ripper mungkin berada di kedudukan teratas senarai misteri paling mengerikan namun belum dapat diselesaikan dalam sejarah terutamanya kerana cara dia melupuskan mayat mangsanya, iaitu dengan cara memotong anggota badan.

7. MH370

apa terjadi kepada mh370

Sehingga kini, ramai yang masih berasa seram menaiki pesawat apabila mereka mendengar kisah tentang MH370.

Ini kerana ia adalah antara misteri dunia moden yang belum diselesaikan manusia.

MH370 adalah nombor penerbangan pesawat Malaysia Airlines yang hilang semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014.

Pesawat itu melintasi Lautan Hindi dan hilang dari radar secara tiba-tiba tanpa ada penjelasan yang jelas (tiada pergolakan angin, kerosakan enjin dll).

Malah, tiada penumpang, anak kapal atau sisa-sisa Boeing 777 yang ditemui setakat ini.

Rujukan:

1. NY Times

2. History

3. American Escapes

4. Ancient World Magazine



Hakcipta iluminasi.com (2017)