1d5370454c4642da8d39e7db7a5c31ed e1604722900604

Sejak daripada kecil, sebahagian daripada kita biasanya akan terdedah kepada permainan video bersama dengan rakan-rakan ataupun ahli keluarga. Zaman 1990-an adalah dekad yang menyaksikan perkembangan permainan video berkembang. Dengan inovasi besar di arked, permainan konsol rumah dan PC, ribuan permainan video muncul membanjiri pasaran.

Terdapat beratus-ratus permainan video popular dari tahun 90-an, tetapi permainan video yang berjaya tidak semestinya menjadi permainan video penting bagi industri ini. Beberapa judul dalam senarai ini yang  dikeluarkan pada tahun 90-an menawarkan sesuatu yang berbeza, menjadikannya permainan paling penting dalam dekad ini.

1. Street Fighter II (1991)

Street Fighter II bukanlah permainan pertama seumpamanya, tetapi secara meluas dianggap sebagai permainan video pertarungan terbaik sepanjang zaman. Ia terjual lebih dari 200,000 kabinet arked dan kemudiannya dibawa ke setiap konsol yang dapat memainkannya.

Permainan video ini biasanya dijadikan permainan video wajib untuk setiap pertandingan dan ianya dapat dimainkan pemain dari seluruh dunia sehingga pengeluarnya terpaksa menghasilkan banyak kemas kini dan penerbitan semula permainan ini. 

Permainan seperti Mortal Kombat, Killer Instinct, Tekken, Soul Caliber dan Virtual Fighter semuanya mendapat inspirasi daripada kewujudan Street Fighter II. Permainan ini menawarkan inovasi yang akhirnya akan menjadi standard untuk genre permainan  pertarungan seperti ini. 

2. Resident Evil (1996)

Hari ini, permainan genre seram survival adalah yang paling laris di mana-mana konsol atau PC tetapi ia tidak wujud sebelum tahun 1996. Ketika itulah Resident Evil pertama kali dilancarkan. Ini adalah permainan video yang pertama memperkenalkan genre sebegini, yang akhirnya menjadi salah satu sub-genre permainan yang paling berjaya.

Hal ini menjadikan Resident Evil sebagai pelopor dan juga salah satu permainan paling penting pada tahun 90-an. Pada asalnya, permainan ini dirancang sebagai permainan yang dibuat semula untuk permainan Sweet Home (Super Nintendo). Setelah beberapa reka bentuk semula, konsep pembuatan semula ini dibatalkan.

Permainan ini asalnya dirancang untuk PlayStation dan ketika keluar, ia memperkenalkan beberapa fungsi popular yang kekal sehingga kini dalam permainan video genre seram survival. Ini termasuk cara kawalan, sistem inventori dan fungsi menyimpan yang membolehkan permainan disambung semula di hari lain.

3. Myst (1993)

Ketika permainan video Myst dirilis pada tahun 1993, ada beberapa batasan teknikal mengenai bagaimana grafik diproses. Aspek industri ini mempengaruhi reka bentuk Myst yang menggunakan grafik statik yang dihasilkan dengan menarik sekali. Ini adalah pencapaian yang signifikan pada masa itu dan ini memberi kesan yang sangat besar pada permainan PC.

Myst adalah, berdasarkan piawaian hari ini, permainan yang agak sederhana. Ketika dipasarkan dahulu, permainan ini terjual lebih dari enam juta salinan yang merupakan pencapaian penting untuk pasaran PC pada masa itu. Myst menjadi permainan PC terlaris, gelaran yang dipegangnya sehingga terbit permainan The Sims pada tahun 2002.

Myst adalah salah satu permainan terawal yang dikeluarkan di CD-ROM dan kejayaannya membantu memantapkan penggunaan medium itu untuk tahun-tahun berikutnya. Kejayaan permainan ini berterusan hari ini hasil teknologi VR yang membolehkan pemain berada dalam dunia Myst secara maya.

4. Dune II: The Building Of A Dynasty (1992)

Dune II: The Building Of A Dynasty mungkin adalah salah satu permainan PC yang tidak banyak diingati pada hari ini. Ianya adalah permainan bergenre strategi yang dihasilkan berdasarkan permainan Dune oleh David Lynch dan permainan ini merupakan permainan terpenting yang mempopularkan genre Real-Time Strategy (RTS).

Dune II bukan permainan RTS pertama tetapi dianggap permainan yang menetapkan piawaian dan tahap untuk permainan bergenre RTS. Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa permainan Command & Conquer, Warcraft, Starcraft dan setiap permainan RTS yang berjaya dari tahun 90-an dan seterusnya tidak akan wujud tanpa Dune II.

Secara umumnya, Dune II adalah permainan yang sangat baik dan permainan Dune II telah memperkenalkan konsep bahawa pelbagai pihak dalam konflik dapat membina unit dan senjata yang berbeza untuk bertempur antara satu sama lain. 

5. Super Mario 64 (1996)

Permainan video Mario menguasai permainan video sepanjang hampir zaman 1980-an dan menegekalkannya pada tahun 90-an. Sebelum Super Mario 64, permainan video kebanyakannya terhad kepada pengembaraan secara 2D tetapi permainan ini mengubah segalanya.

Secara teknikal, Super Mario 64 bukanlah permainan dengan grafik 3D pertama kerana ia digunakan terlebih dahulu dalam Alpha Waves (1990). Namun, permainan ini adalah yang pertama menemukan kejayaan dan ia benar-benar menguasai pasaran ketika itu. Super Mario 64 menjadi permainan terlaris untuk N64 dengan lebih daripada 11 juta jualan sehingga tahun 2003.

Pengembaraan terbaru Mario dalam permainan ini menempatkannya dalam persekitaran dunia terbuka 3D. Kebebasan bergerak membantu permainan (dan konsol N64) menguasai pasaran. Permainan ini juga memperkenalkan kamera dinamik 360 ° - inovasi yang sering diguna sepanjang tahun 90-an.

6. Pokémon Red And Blue (1996)

Permainan Pokémon pertama ini menetapkan beberapa konsep termasuk konsep pengumpulan, pertempuran, latihan dan perdagangan dalam permainan video. Pemain sangat berminat dengan konsep perdagangan, yang dapat mereka lakukan melalui "Game Link Cable".

Pada tahun pertama, Pokémon Red And Blue terjual sebanyak 1.04 juta unit. Pada tahun berikutnya, jumlah itu meningkat kepada 3.65 juta dan jumlah jualannya terus memecah rekod. Ia dengan cepat menjadi permainan Game Boy paling laris di Amerika Syarikat yang akhirnya berjaya mencapai 9.85 juta penjualan.

Permainan Pokémon ini menarik minat pemain muda melalui penerokaan, latihan, pertempuran dan perdagangan yang memaksa pemain untuk bersosial. Ini mempengaruhi budaya popular dengan cara yang jarang dilihat dalam permainan video. 

7. NBA Jam (1993)

Permainan bergenre sukan telah wujud sebelum NBA Jam namun mereka tidak benar-benar mendapat perhatian hinggalah tahun 1990-an. Terdapat beberapa permainan video yang baik pada tahun 70-an dan 1980-an, tetapi keadaan berubah pada tahun 90-an. Hasil beberapa kemajuan teknikal yang inovatif, ramai orang mula meminati permainan genre ini. 

Permainan video genre sukan yang paling penting dari dekad ini adalah Jam NBA tahun 1993. Ia adalah permainan bola keranjang arked pertama dan juga salah satu yang pertama yang menampilkan pasukan dan pemain berlesen NBA. Permainan ini dibina berdasarkan kejayaan permainan Mid Race Arch Rivals (1989) dan melonjak popular di seluruh Amerika Syarikat.

Kejayaan permainan ini membantu membuka jalan untuk banyak permainan genre sukan untuk semua jenis sukan. Setahun setelah dilancarkan, NBA Jam menjadi salah satu permainan arked dengan jualan tertinggi sepanjang masa, menjana anggaran $1 bilion dalam 12 bulan pertama. Ia kemudian dihasilkan untuk permainan konsol di rumah di mana terjual lebih dari tiga juta unit. 



Hakcipta iluminasi.com (2017)