game permainan video nintendo 80an

Senarai ini adalah berdasarkan pendapat peribadi penulis. Zaman kanak-kanak adalah zaman paling gembira buat semua kerana tiada komitmen. Bebanan paling teruk adalah kerja rumah.

Permainan video (game) menceriakan hari penulis semasa kecil dahulu. Kini, semuanya hanya tinggal kenangan dan menjadi memori indah. Nostalgia sungguh!

Sekiranya anda bersetuju dengan senarai ini, kongsikan artikel ini bersama rakan-rakan anda. Semoga perkongsian ini bermanfaat.

10. Bomberman (1983)

Bomberman atau Dyna Blaster di Eropah atau sebuah francais video game konsol yang berkonsepkan strategi dan maze yang dibangunkan oleh Hudson Soft, namun kini dimiliki oleh Konami.

Versi game asal Bomberman mula berada di pasaran pada tahun 1983 dan sentiasa dikemas kini hampir setiap tahun. Kini, Bomberman dipaparkan di dalam lebih 70 game dalam platform yang berlainan, dan turut dijadikan manga dan anime.

9. Ice Climber (1985)

Ice Climber adalah sebuah permainan video dengan platform menegak yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk Family Computer di Jepun dan NES di Amerika Utara pada tahun 1985. Dalam game ini, 2 watak iaitu Popo dan Nana, keduanya dikenali sebagai Ice Climbers, mengembara ke 32 gunung bersalji bagi mendapatkan kembali sayur yang dicuri oleh seekor burung gergasi.

8. Galaxian (1979)

Galaxian adalah sebuah game arked yang dihasilkan oleh Namco dan dikeluarkan ke pasaran pada Oktober 1979. Game ini diterbitkan oleh Namco di Jepun dan diimport ke Amerika Utara oleh Midway Disember tahun sama. Ketika pertama kali dikeluarkan, game ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan menjadi popular dalam kalangan remaja. Namco kemudiannya mengeluarkan sekuel iaitu Galaga pada tahun 1981, 1984 dan 1987. 

7. Excitebike (1984)

Excitebike atau Ekisaitobaiku dalam bahasa Jepun adalah sebuah francais permainan video yang dihasilkan oleh Nintendo. Game ini pertama kali dilancarkan pada tahun 1984 untuk Famicom, dan tahun berikutnya ia dikeluarkan sebagai game NES. Excitebike mempunyai sekuel iaitu Excitebike 64.

6. Donkey Kong (1981)

Donkey Kong adalah siri permainan video ini dihasilkan oleh Shigeru Miyamoto pada tahun 1981. Ramai tidak tahu bahawa game ini turut memaparkan watak Mario, iaitu watak utama yang penting dalam permainan video Super Mario Bros. yang dikeluarkan 4 tahun kemudian. Game ini juga adalah game jenis side-scrolling. 

5. Teenage Mutant Ninja Turtles (1989)

Teenage Mutant Ninja Turtles adalah game jenis side-scrolling yang dikeluarkan oleh Konami pada tahun 1989 sebagai permainan video arked yang menggunakan syiling. Game ini adalah berdasarkan siri animasi pertama Teenage Mutant Ninja Turtles yang mula ditayangkan pada musim sejuk 1987. Game versi rumah dikeluarkan pelbagai platform lain termasuklah NES.

4. Mappy (1983)

Mappy adalah sebuah game arked keluaran Namco. Pertama kali diperkenalkan pada tahun 1983, Mappy diedarkan ke Amerika Syarikat oleh Bally/Midway. Mappy adalah sebuah game jenis side-scrolling (gerakan sisi) yang memaparkan binatang kartun seperti kucing dan tikus. Watak utama game ini adalah seekor tikus, iaitu Mappy.

3. Adventure Island (1986)

Turut dikenali sebagai Hudson's Adventure Island, permainan video ini dihasilkan oleh Hudson Soft dan pertama kali dikeluarkan di Jepun untuk Famicom dan MSX pada 12 September 1986. Game ini kemudiannya dikeluarkan ke pasaran Amerika Utara untuk NES pada tahun 1988. 

2. Contra (1987)

Permainan video ini adalah antara game paling legend pada zaman 1990an. Di Eropah dan Oceania, Contra dikenali sebagai Gryzor. Contra adalah sebuah game yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Konami pada 20 Februari 1987 sebagai permainan arked.

Versi permainan di rumah pula dikeluarkan oleh NES pada tahun 1988, bersama dengan game dalam format komputer, termasuklah MSX2.

1. Super Mario Bros. (1985)

Super Mario Bros adalah sebuah platfrom permainan video konsol yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk Nintendo Entertainment system (NES).

Super Mario Bros. dikeluarkan ke pasaran Jepun dan Amerika Utara pada tahun 1985 sebagai game versi baharu kepada original Mario Bros yang dikeluarkan 2 tahun sebelumnya.

Kerana mendapat mendapat sambutan yang sangat menggalakkan, game ini turut berada di pasaran Eropah dan Australia pada tahun 1987.

Plot game ini melibatkan perjalanan 2 watak utama iaitu Mario dan adiknya Luigi di dalam Mushroom Kingdom. Objektif utama mereka adalah untuk menyelamatkan Princess Toadstool daripada seekor watak antagonis, iaitu Bowser.

Lain-Lain Video Game Nostalgia

Game apa yang menjadi nostalgia zaman kanak-kanak anda?


tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Hakcipta iluminasi.com (2017)