Oleh pada 18 Aug 2017 kategori

Tidak kira sama ada orang dewasa atau kanak-kanak, pasti ada yang menyukai permainan video. Bermain permainan video perlu menggunakan konsol melalui televisyen skrin besar. Sekarang ini ada yang memainkannya di telefon pintar dan juga di komputer. Pasti anda semua pernah dengar permainan lagenda seperti Super Mario,Contra,Super Tank,Street Fighter dan bermacam-macam lagi. Sekarang permaianan video lebih canggih dari yang sebelumnya.

bermain permaian contra

Pada zaman ini permainan video tetap popular seperti kebiasaannya. Setiap tahun industri permainan video mengaut pendapatan lebih daripada $ 17 billion. Para penggemar video permainan ini pasti sentiasa mencari pengalaman terkini dalam permainan dan juga grafik yang tinggi. Mari melihat kembali ke masa silam yang akan mendedahkan sejauh mana permainan video ini bermula.

Siapakah orang yang pertama mencipta permainan video? Walaupun ia kelihatan seperti pertanyaan yang mudah tetapi sebenarnya sejarah perkembangan permainan video ini agak rumit.

Permainan video yang pertama dicipta

Seawal tahun 1940an, Thomas T. Goldsmith Jr dan Estle R. Mann menggunakan peranti yang mereka cipta dan dipanggil alat amatur Tube Katod Ray. Ia adalah peranti elektronik yang menggunakan skrin untuk bermain permainan asas. Seperti yang difikirkan, ia langsung tidak menyerupai apa yang kita fikirkan sehingga wujudnya permainan video yang sebenar.

bermain permainan spacewar menggunakan cathode ray tube amusement device

Pada tahun 1958, William Higinbotham mencipta permainan elektronik yang dipanggil Tennis for Two yang boleh dipaparkan pada osiloskop. Penciptaannya juga adalah permainan yang asas tetapi sekali lagi ia bukan permainan yang banyak digunakan dan dapat dimainkan dengan mudah oleh orang ramai. Bayangkan ia dipaparkan pada osiloskop?

permainan tennis for two 477

Permainan video yang seterusnya tidak dicipta sehingga tahun 1967 apabila seorang jurutera bernama Ralph H. Baer telah mencipta prototaip pertama yang akhirnya dikenali sebagai Magnavox Odyssey yang merupakan permainan konsol video pertama di dunia. Baer juga amat dikenali sebagai "Bapa Permainan Video" merupakan orang pertama yang membuat sistem penukaran isyarat elektronik menjadi gambar pada skrin televisyen melalui corak raster atau apa yang kita kenali sekarang sebagai permainan video.

Magnavox Odyssey asalnya menampilkan beberapa permainan yang mudah seperti permainan mengejar, dam dan permainan menembak menggunakan peranti senapang elektronik. Sistem ini dilengkapi dengan dua pengawal paddle serta beberapa aksesori lain. Ia adalah suatu kejayaan yang besar kerana Magnavox Odyssey telah terjual lebih 700,000 unit dalam tiga tahun pertama pengeluarannya.

permainan video magnavox odyssey play

Sebagai permainan video yang sangat laris terjual pada waktu itu telah menampakkan wujudnya saingain baru. Walaupun populariti mereka kian melonjak, namun ada orang lain yang tidak lama kemudian mula membangunkan sistem yang baru. Nolan Bushnell dan Ted Dabney tealh mencipta Atari Computers pada tahun 1972. Pada tahun 1975, Atari mengeluarkan permainan video rumah, yang dikenali sebagai Pong. Pong telah membawa kepada peningkatan yang sangat besar dalam populariti permainan video.

atari superpong

Tidak lupa juga pada kanak-kanak generasi 80an yang berpeluang bermain permainan video yang mempunyai warna iaitu Nintendo Entertainment System. Mula dikeluarkan dan dipasarkan pada 15 Julai 1983, Nintendo Entertainment System (NES) adalah konsol permainan video 8-bit yang dikeluarkan oleh Nintendo untuk pasaran di Amerika Utara, Amerika Selatan, Eropah, Asia, Oceania dan Afrika. NES adalah konsol permainan video rumah pertama di Nintendo yang dikeluarkan di luar Jepun.

Di Jepun, ia dikenali sebagai "Family Computer" atau singkatannya disebut Famicom. Ia telah terjual sebanyak 61.91 juta unit di seluruh dunia dan NES membantu menghidupkan semula industri permainan video berikutan berlakunya kemalangan pada permainan video pada tahun 1983 dan ia telaj menetapkan piawaian untuk konsol berikutnya dalam segala hal dari reka bentuk permainan sehingga tatacara dan amalan perniagaan. The NES adalah konsol pertama yang mana terbuka untuk mengutuk pemaju pihak ketiga yang membangunkan NES.

permainan nintendo entertainment set

Sejak lewat tahun 90 an banyak jenis permainan video dan konsol telah wujud dengan sistem terkini. Pada masa ini, Microsoft Xbox dan Sony Playstation  tetap menjadi dua konsol permainan video yang paling popular di dunia. Manakala kanak-kanak dan orang dewasa juga masih ramai yang menikmati bermain permainan video di komputer dan telefon pintar mereka.

sony playstation vs xbox


tags : , , , , , , , , , , ,

web counter



Hakcipta iluminasi.com (2017)