gantung patung pada bumper kereta

Sekiranya anda memandu di atas jalan raya, anda pasti akan menyedari banyak juga kenderaan khasnya kereta di negara kita - mempunyai objek seperti anak patung digantung di bahagian bawah kereta.

Sekiranya diikutkan hati penulis, mahu saja penulis berhentikan mereka dan bertanya kenapa mereka berbuat demikian. Mungkin jawapan yang akan didengari adalah trend, cantik, comel atau mengaku sekadar meniru apa orang lain buat.

Dari mana datangnya budaya gantung anak patung bawah kereta ni? Ini jawapannya.

Bermacam jenis hujah boleh didengari

gantung tag pada kereta

Salah satu reaksi paling tak boleh blah didengari penulis, bila tabiat ini dipersoalkan adalah kerana dikatakan - elektrik statik yang terhasil semasa kereta bergerak, akan dinyahcaskan ke tanah melalui patung itu.

Bunyinya macam logik, ye lah - ada elektrostatik, ada nyahcas, mesti ramai yang akan percaya. Bagaimanapun, secara saintifiknya tidak ada sebarang keperluan pun untuk patung itu dipasang bagi mengalirkan gelombang elektrostatik dalam kadar rendah. Lagipun, patung itu tak bersentuh dengan tanah pun jadi bagaimana aliran dapat dilakukan?

hiasan patung pada hook bumper kereta

Jawapan paling tipikal yang selalu kita dengari adalah 'aku rasa cantik, aku punya sukalah.' Benar. Tak dinafikan kereta itu kereta milik anda dan anda merasakan gantungan itu cantik - tetapi takkanlah anda tak pernah terfikir nak tahu dari mana datangnya idea tu?

Yang menarik, trend ini bukan saja berlaku di negara kita malahan banyak didapati di negara-negara sekitar kita, khasnya Thailand.

Punca sebenar trend gantung anak patung

domo kun gantung belakang kereta

Tabiat menggantung anak patung yang comel di bahagian belakang bumper kereta, sebenarnya dimulakan oleh kaki-kaki drift yang gemar melakukan aksi drift di atas jalan raya.

Tidak diketahui secara jelas dari mana mereka mendapat idea ini, tetapi pendapat paling kuat mengatakan tabiat ini sebenarnya ditiru daripada budaya orang Jepun yang gemar mengikat patung watak Domo, maskot rasmi siaran NHK di Jepun di mana-mana bahagian kereta, sebagai petanda nasib baik - termasuklah bumper kereta. 

Tabiat itu ditiru oleh kaki drift kereta Jepun dengan perubahan dilakukan pada bentuk patungnya, tidak lagi terhad kepada Domo malahan mula dieksperimen dengan bermacam jenis patung lain dan ada juga yang menggantung objek-objek lain.

domo kun madkot jepun

Budaya kaki drift itu yang dikenali dengan nama 'drift charm' mempunyai objektif yang berbeza berbanding budaya menggantung Domo di Jepun. Sekiranya Domo digantung untuk mendapatkan nasib baik, kaki drift menggantung patung di bahagian belakang untuk beberapa tujuan khas berkait dengan hobi mereka.

Patung itu digantung bagi memberikan kesan khas pada jalan apabila aksi meluncur dilakukan, dengan patung yang terseret rapat di atas jalan mampu membuktikan kejaguhan kaki drift. Semakin rapat patung itu dengan jalan, ini bermakna tahap kemahiran pemandu itu semakin hebatlah.

'Drift charm' juga menjadi indikator kaki lumba di beberapa negara, sebagai petunjuk dia sedang mencari pencabar pada waktu tersebut. Jadi dengan menggantung patung di bahagian belakang kereta, sesiapa yang ingin berentap boleh cuba mencabar pemandu itu pada waktu tersebut - untuk mengetahui siapa lebih tangkas memandu.

Saya bukan kaki lumba, boleh ke saya gantung?

anak patung dan kereta

Boleh saja. Apa salahnya. Ada ramai orang kita yang menggantung patung itu kerana merasakan hiasan itu mencantikkan kereta. Kami tak mahu komen apa-apa tentang hal ini tau!

Bagaimanapun, pada kami perbuatan menggantung patung comel di bahagian belakang kereta bukanlah sesuatu yang akan kami lakukan. Ini kerana kami percaya anak patung comel, sepatutnya diletakkan di bilik tidur untuk dipeluk gadis kecil. Bukan terseret di bahagian bawah kereta, terkena lopak, habuk, pasir, debu, tanah sehingga comot dan buruk.

Lagipun, apa yang kami risaukan bila anda menggantung patung di kereta anda, tiba-tiba ada pula kaki lumba yang cabar anda berlumba.

Nak sahut atau tak, sedangkan drift charm ada tergantung di bahagian belakang kereta kita? 

Rujukan

Urban Dictionary



Hakcipta iluminasi.com (2017)