Oleh pada 23 Oct 2018 kategori

artifak purba

Arkeologi bermula sejak tamadun awal yang mana ingin tahu tentang masa lalu. Ahli sejarah Yunani Herodotus (abad ke-5 SM) adalah orang pertama yang secara sistematik mempelajari tentang masa lalu dan mungkin orang yang pertama meneliti artifak.

Sejak itu, ahli arkeologi telah menemui ribuan artifak dari pelbagai sejarah manusia yang berlainan. iluminasi.com kongsikan 8 artifak yang paling tua pernah ditemui di dunia mengikut kategori (instrumen, alat, ukiran).

8. Venus of Hohle Fels

venus of hohle fels

Usia: 35,000 – 40,000 tahun

Ditemui di: Jerman

Patung Venus dari Hohle Fels adalah patung tertua yang menggambarkan tubuh badan manusia. Ia adalah "patung Venus" yang tertua dan berusia kira-kira 35,000 - 40,000 tahun yang lalu.

Ia ditemui pada tahun 2008 di gua Hohle Fels oleh pasukan arkeologi yang diketuai oleh Nicholas J. Conard. Pasukan ini menemui beberapa artifak kuno lain, termasuk alat tertua di dunia seperti dalam senarai di bawah.

Sejak penemuan itu, terdapat banyak perdebatan mengenai angka usia patung ini, dengan Nicholas Conard mencadangkan bahawa ia adalah mengenai "seks, [dan] pembiakan."

Dia menambahkan bahawa ciri-ciri wanita yang dibesar-besarkan dari patung itu sebagai "gambaran yang sangat kuat dari intipati wanita. "

7. Patung Löwenmensch

l wenmensch figurine

Usia: 35,000 – 40,000 tahun

Ditemui di: Jerman

Patung Löwenmensch adalah karya seni kiasan yang tertua di dunia. Ia adalah arca gading seekor singa yang berbadan manusia, yang berusia antara 35,000 hingga 40,000 tahun.

Arca ini pertama kali ditemui pada tahun 1939 oleh ahli geologi Otto Völzing di gua Hohlenstein-Stadel, tetapi permulaan Perang Dunia II menyebabkan penyelidikan gua ditangguhkan.

Serpihan patung telah dilupakan selama lebih dari 30 tahun di Muzium Ulm, sehinggalah ahli arkeologi Joachim Hahn mula menggabungkannya semula.

Lebih banyak kepingan artifak itu ditemui pada tahun 1962 dan ia telah ditambah pada patung yang dihasilkan semula oleh Joachim.

Pada tahun 2009, penggalian lebih lanjut telah dijalankan dan lebih banyak serpihan telah ditemui. Hari ini, patung itu hampir dipulihkan sepenuhnya dan dipaparkan di Muzium Ulm.

6. Seruling tulang

seruling tulang

Usia: 42,000 – 43,000 tahun

Ditemui di: Jerman 

Menurut saintis, seruling tulang yang ditemui di Gua Geissenkloesterle di Jerman adalah alat muzik tertua yang pernah ditemui di dunia. Penyelidik menggunakan teknik "Pentarikhan radiokarbon" untuk menentukan bahawa seruling ini berusia di antara 42,000 hingga 43,000 tahun.

Seruling ini dibuat daripada tulang burung dan gading besar, berasal dari budaya arkeologi Aurignacian, yang dikaitkan dengan manusia moden terawal di Eropah.

Alat ini mungkin digunakan untuk rekreasi atau ritual keagamaan. Seruling ini lebih tua dari pemegang rekod sebelumnya, yang terdapat di gua Hohle Fels yang terkenal di Jerman, yang bertarikh 35,000 tahun yang lalu.

5. Manik Gua Skhul

manik gua skhul

Usia: 100,000 tahun

Ditemui di: Israel

Manik cangkerang dari Gua Skhul di Israel dianggap sebagai barang perhiasan tertua yang pernah dihasilkan oleh manusia. Dua manik dari Skhul ini telah wujud sekurang-kurangnya 100,000 tahun yang lalu dan manik ketiga dari Oued Djebbana di Algeria berusia lingkungan 35,000 hingga 90,000 tahun.

Menurut ahli arkeologi yang mempelajari mengenai cengkerang, siput yang menghasilkan cengkerang adalah dari laut, yang berjarak 3.5 kilometer jauhnya dari Skhul.

Ini bermakna bahawa manik-manik mempunyai kepentingan budaya kerana orang-orang yang menghasilkannya terpaksa mengembara jauh untuk mengumpulnya.

Penemuan manik-manik itu menunjukkan bahawa tingkah laku manusia moden (hiasan peribadi, seni, muzik, dan lain-lain) berkembang lebih awal dalam sejarah manusia daripada yang disangkakan.

4. Studio membuat cat Gua Blombos

studio membuat cat gua blombos

Usia: 100,000 tahun

Ditemui di: Afrika Selatan

Tapak arkeologi Gua Blombos berada di bawah projek penggalian sejak tahun 1992 dan sejak bertahun-tahun, mereka telah menemui pelbagai jenis artifak.

Salah satu penemuan terbaru mereka pada tahun 2008 adalah sebuah studio pembuatan cat yang terdiri daripada dua toolkit yang wujud sejak 100,000 tahun dahulu.

Para penyelidik menemui bekas campuran merah seperti cat yang tersimpan dalam dua cengkerang abalone.

Mereka juga mendapati oker (tanah liat berwarna), tulang, arang, batu tukul, dan batu panggang yang mereka percaya telah digunakan oleh Homo sapiens awal untuk mencipta cat.

Walaupun penyelidik tidak tahu apa tujuan penggunaa cat itu, namun mereka tahu bahawa orang pada zaman itu menggunakan batu kuartzite untuk mengisar ocher ke bawah dan menggabungkannya dengan minyak dari sumsum tulang yang dipanaskan.

3. Alat batu Acheulean

alat batu archeulean

Usia: 1.76 juta tahun

Ditemui di: Tersebar di serata Afrika, Asia dan Eropah, yang tertua ditemui di Afrika

Kapak tangan acheulean digunakan hampir dalam semua sejarah manusia yang paling awal. Alat ini dipercayai telah mula dihasilkan oleh Homo erectus sekitar 1.76 juta tahun yang lalu dan digunakan sehingga Zaman Batu Tengah (300,000 - 200,000 tahun yang lalu).

Kapak tangan ini dinamakan bersempena tapak arkeologi St. Acheul di Perancis di mana alat ini pertama telah ditemui pada akhir 1860-an.

Kapak tangan Acheulean tertua ditemui di tapak arkeologi Kokiselei 4 di Kenya dan bertarikh kira-kira 1.76 juta tahun lalu. Kapak tangan paling tua yang ditemui di luar Afrika adalah berusia sekitar 900,000 tahun dan dijumpai di 2 buah gua di Sepanyol.

2. Alat batu Oldowan

alat batu oldowan

Usia: 2.6 juta tahun

Ditemui di: Ethiopia

Sehingga kertas penyelidikan pada tahun 2015 diterbitkan, alat batu Oldowan yang terdapat di Gona, Ethiopia dipercayai alat batu tertua yang pernah dijumpai. Alat ini bertarikh sekitar 2.6 juta tahun yang lalu.

Penyelidik tidak pasti siapa yang membuat alat dari Gona kerana tiada fosil ditemui berhampiran artifak tersebut.

Alat ini mungkin dibuat oleh Australopithecus garhi, spesies hominid yang ditemui kira-kira 55 kilometer di selatan Gona, berhampiran tulang binatang yang menunjukkan tanda-tanda penyembelihan yang mencadangkan tujuan penggunaan alat ini.

Alat Oldowan ini pertama kali ditemui oleh ahli arkeologi terkenal, Louis Leakey, pada tahun 1930-an. Alat ini dianggarkan berusia kira-kira 1.8 juta tahun.

1. Alat batu Lomekwi

alat batu lomekwi

Usia: 3.3 juta tahun

Ditemui di: Kenya

Alat yang diperbuat daripada batu yang ditemui di Lomekwi 3, tapak arkeologi di Kenya, adalah artifak tertua di dunia. Alat batu ini berusia 3.3 juta tahun, sebelum manusia muncul.

Walaupun para penyelidik tidak pasti siapa nenek moyang kita yang awal membuat alat itu, penemuan ini menunjukkan bahawa nenek moyang kita mempunyai keupayaan mental untuk membuat alat sebelum setiap ahli keluarga manusia dilahirkan.

Rujukan:

1. Oldest

2. Smithsonian

3. Nature



Hakcipta iluminasi.com (2017)