Oleh pada 23 Jun 2018 kategori

Penganjuran temasya sukan sebesar Piala Dunia pasti akan menimbulkan isu-isu sampingan yang kurang mendapat liputan, berikutan perhatian orang ramai yang sudah pasti terarah kepada perkara yang lebih penting iaitu perlawanan-perlawanan yang berlangsung di atas padang. 

Bagaimanapun isu-isu sampingan berkaitan penganjuran Piala Dunia 2018 sebenarnya tak kurang menarik untuk dibincangkan, kerana ia sebenarnya melibatkan politik serta dengan hal ehwal keselamatan dan undang-undang mereka yang menyertai temasya kali ini. 

BESARKAN TEKS     A-  A+

Pernahkah anda terdengar tentang isu-isu ini?

1. Nike dihalang dari membekalkan kasut kepada pasukan Iran

iran sekatan ekonomi nike politik piala dunia 2018

Ekoran sekatan yang dikenakan ke atas Iran oleh kerajaan Amerika Syarikat, Nike yang selama ini menjadi tidak bermasalah menaja kasut kepada pasukan bola sepak Iran menghentikan bekalan kepada pasukan tersebut serta merta.

Malangnya, tindakan itu diumumkan hanya beberapa hari sebelum bermulanya kejohanan yang menyebabkan pemain-pemain Iran terpaksa mencari jalan lain bagi mendapatkan kasut mereka. Carlos Quieroz, jurulatih pasukan Iran menyalahkan pihak Nike yang tidak tahu membezakan sukan dengan politik. Nike dalam kenyataan balas, menyifatkan tindakan itu sebagai perkara yang mereka perlu patuhi.

Yang lebih membimbangkan, kerajaan Amerika Syarikat bukan setakat mendesak syarikat Amerika Syarikat memboikot Iran, mereka juga mendesak syarikat-syarikat lain dari negara sekutu mereka untuk turut sama mengikut jejak langkah mereka - termasuklah Jerman dengan Adidas merasai bahang isu ini sebagai penaja jersi pasukan Iran.

2. Pemain legenda Mexico boleh menyebabkan syarikat Amerika Syarikat didenda

rafa marquez kartel dadah politik piala dunia 2018

Rafael Marquez adalah pemain veteran Mexico yang sudah menyertai beberapa siri kejohanan Piala Dunia. Bagaimanapun penyertaan beliau kali ini agak unik kerana namanya berada dalam senarai individu yang berada dalam siasatan, ekoran dakwaan dia sebenarnya salah ahli kartel berkait dengan antara pengedar dadah terbesar Mexico, Raul Flores Hernandez.

Kerajaan Amerika Syarikat ketika ini telah pun menyenaraikan Marquez bersama 22 lagi individu lain dan seluruh aset Marquez yang disimpan di Amerika Syarikat serta sebarang aset beliau yang berkait dengan syarikat Amerika Syarikat dibekukan. Atas sebab itu, semua syarikat milik Amerika Syarikat yang menjadi penaja kepada Piala Dunia 2018 memboikot Rafael Marquez daripada dilihat berada serentak dengan logo mereka dalam apa saja sekalipun.

Mana-mana syarikat yang didapati 'mengiklankan' syarikat mereka bersama dengan Marquez, sengaja atau tidak sengaja boleh didenda sebanyak RM40 juta ringgit. Oleh sebab itulah, dalam setiap penampilan Marquez kali ini, tamat saja perlawanan petugas akan cepat-cepat membawa beliau masuk ke bilik persalinan.

3. Mesut Ozil dan Ilkay Gundogan di kritik kerana bergambar dengan Presiden Turki

ozil erdogan gundogan turki politik piala dunia 2018

Peminat-peminat bola sepak Jerman bangun melontarkan kritikan lantang ke atas dua pemain berstatus bintang mereka iaitu Mesut Ozil dan Ilkay Gundogan kerana bergambar dengan Presiden Turki, Reccep Tayyip Erdogan beberapa hari sebelum kejohanan Piala Dunia 2018 dimulakan.

Kedua-dua pemain itu yang memegang kewarganegaraan Jerman bagaimanapun mempunyai susur galur keturunan dari Turki, menyebabkan rakyat Jerman mempersoalkan kesetiaan mereka pada negara mereka. Lebih memburukkan keadaan, Gundogan menghadiahkan Erdogan jersi yang bertulis "kepada Tuan Presiden," mengiktiraf kedudukan Erdogan.

Tindakan kedua pemain mendapat kritikan keras Presiden Persatuan Bola Sepak Jerman, Reinhard Grindel.

Canselor Jerman, Angela Markel terpaksa bangun mempertahankan kedua-dua pemain sebelum keadaan bertambah buruk dan pemain-pemain Jerman sendiri menyatakan sokongan kepada Ozil serta Gundogan. Bagaimanapun, sokongan itu tetap tidak membantu. Pada 7 Jun 2018, individu-individu tidak dikenali memecahkan tingkap kereta Gundogan dan kedua-dua pemain dikutuk sepanjang aksi mereka di atas padang.

4. Persatuan bola sepak Argentina ajar pemain dan pegawai pasukan cara memikat wanita Russia

memikat wanita russia politik piala dunia 2018

Sebulan sebelum bermulanya pertandingan Piala Dunia, persatuan bola sepak Argentina (AFA) menjemput pemain-pemain, jurulatih, eksekutif dan pasukan media tempatan menyertai sesi kursus berkenaan penyertaan mereka dalam Piala Dunia 2018, bagi mengenali dengan lebih baik suasana yang bakal mereka bakal hadapi di Russia.

Dalam buku panduan kursus tersebut yang diberikan kepada semua peserta kursus, malangnya terselit satu bahagian berkenaan tips-tips yang perlu diikuti dalam memikat hati gadis Russia sekiranya mereka berminat untuk menjalinkan hubungan. Selepas beberapa orang peserta mempersoalkan kewajaran bahagian itu disertakan dalam buku panduan tersebut, pegawai AFA menarik semula edaran buku tersebut. Satu naskhah berjaya diseludup keluar.

Antara tips yang terkandung berbunyi - "sekiranya kurang yakin untuk bercakap dengan wanita, berlatih dahulu sebelum ke Russia" dan "wanita Russia gemarkan lelaki yang mengambil inisiatif terlebih dahulu." AFA menyifatkan berlakunya kesilapan dalam cetakan buku panduan tersebut dan bahagian tersebut sepatutnya tidak disertakan namun pengkritik berpendapat alasan itu tidak boleh diterima. Sekarang kita fahamlah mengapa prestasi pasukan Argentina amat teruk dalam kejohanan kali ini.

5. Russia melarang laporan berita buruk sepanjang Piala Dunia 2018

vladimir putin tersenyum politik piala dunia 2018

Dalam menjaga imej negara mereka, kesemua media di Russia menerima arahan jelas daripada pihak dalam negeri Russia - hanya laporkan berita yang positif dan baik-baik sahaja sepanjang berlangsungnya Piala Dunia di Russia. Larangan itu berlangsung bermula 5 Jun 2018 sehinggalah 25 Julai 2018.

Bagi mengawal sebaran berita tidak elok, pihak penguatkuasa undang-undang di Russia tidak akan berkongsi sebarang maklumat serta statistik jenayah sepanjang tempoh tersebut kepada pihak media, walau apa saja yang berlaku termasuklah kes pembunuhan, rompakan, tunjuk perasaan atau apa yang saja yang mampu membawa imej negatif kepada 11 negeri yang menjadi tuan rumah Piala Dunia.

Untuk menggantikan ketiadaan berita-berita berkaitan jenayah yang berlaku, media di Russia diminta untuk melaporkan berkenaan kes-kes jenayah yang berjaya diselesaikan oleh pihak polis. Walaupun jelas larangan ini diadakan sempena Piala Dunia, kerajaan Russia menafikan tindakan ini diambil kerana penganjuran Piala Dunia.




Hakcipta iluminasi.com (2017)