20130426 140315

Adakah anda peminat barangan kemas?

Saya bukanlah peminat barangan emas ni tetapi hendak tak hendak, macam mana pun akan ada masanya dalam hidup seorang lelaki perlu ke kedai emas untuk membeli barangan emas bagi dijadikan hantaran pada bakal isteri.

Kita boleh nampak ada pelbagai jenis butik emas yang menjual emas di serata tempat, dengan nama-nama terkenal yang kerap keudara iklan mempromosikan produk emas mereka.

Tetapi saya nak memberitahu anda tentang kedai emas paling berbaloi di Semenanjung Malaysia dengan harga emas murah sekitar RM15 ke RM30 satu gram. Kalau beli gelang 8 gram, kita dah mampu jimat RM120.

Kedai emas yang saya maksudkan adalah pekan Kuala Pilah.

Jika anda berkunjung ke pekan Kuala Pilah atau lebih senang di panggil Pilah sahaja, anda akan perasan kedai emas pasti wujud di setiap deretan kedai di sana. Ini kerana di Kuala Pilah, tidak tahulah apa kisahnya, kebanyakan kedai yang menjual emas di situ tidak berdaftar dengan Persatuan Pekedai Emas Malaysia.

Apabila tidak didaftarkan, penjual emas berhak menentukan sendiri harga jualan mereka yang pastinya berbeza dengan jualan peniaga berdaftar yang perlu mengikut harga persatuan.

iluminasi kedai emas

Untuk ke pekan Kuala Pilah tidak susah, jika anda dari Kuala Lumpur hanya ikut lebuhraya LEKAS dan ikut saja papan tanda ke Pilah. Dari Melaka boleh ikut jalan melalui Inas sementara yang datang dari Pantai Timur, boleh ikut jalan Muadzam Shah atau jalan Bentong melalui Simpang Pelangai.

Jika anda tanya saya berbaloi atau tidak datang ke Kuala Pilah membeli emas, saya minta anda sendiri datang ke Kuala Pilah dan tengok ragam pembeli di sini. Tanya pada mereka dari mana mereka datang. Jangan terkejut pula kalau rata-rata yang ada di kedai itu bukan orang Pilah.

img 20140419 125848

Kedainya mungkin tidaklah serupa butik serta penjualnya tidak memakai uniform, tapi produknya tetap sama. Saya sangat-sangat mengesyorkan sesiapa yang ingin mencari barangan kemas untuk dihadiahkan sempena perkahwinan supaya datang berkunjung dahulu.

Ada banyak kedai jadi tinjau-tinjau lah dulu. Apa yang saya tahu, pada ketika artikrl ini ditulis jika harga emas di butik mewah berharga RM185 1 gram, di Pilah harganya hanya sekitar RM168-RM170.

Harga pula boleh tawar menawar sampai puas hati. Nak beraya ni, kan lagi cantik kalau isteri kita gelangnya sampai ke siku. 


tags : , , , , ,




Hakcipta iluminasi.com (2017)