peta tertua dunia

Pada masa kini, kita boleh menggunakan aplikasi Google Maps dan seumpamanya untuk mencari sesuatu lokasi di atas muka Bumi dan melakukan navigasi. Segalanya di hujung jari anda dan lebih menarik ianya percuma untuk digunakan oleh sesiapa sahaja.

Namun, satu ketika dahulu peta merupakan sesuatu dokumen penting yang hanya dimiliki oleh orang tertentu sahaja. Ahli kriptografi, iaitu individu yang bertanggungjawab melakar peta biasanya akan meletakkan sesuatu tanda atau bandar palsu di peta mereka dengan sengaja untuk memudahkan pengecaman sekiranya peta mereka diciplak.

Perkara ini pernah kami tulis panjang lebar satu ketika dahulu mengenai bandar Agloe, sebuah bandar palsu di atas peta yang sengaja diletakkan oleh pemilik asal peta tersebut untuk mengesan sekiranya petanya diciplak oleh orang lain.

Pernahkah anda tertanya-tanya, apakah peta terawal yang dicipta manusia? Kali ini pihak Iluminasi ingin berkongsi 7 peta terawal yang pernah dihasilkan manusia. Sudah tentulah generasi awal peta ini sangat berlainan dengan peta yang wujud pada zaman ini memandangkan ilmu dan teknologi pada zaman tersebut sangatlah terhad.

7. Peta Hecataeus: 550 – 476 SM

peta hecataeus 547

Hecataeus dikenali sebagai sejarawan dan ahli geografi Yunani yang pertama. Hecataeus tinggal di kota yang sama dengan Anaximander, yang dikreditkan sebagai pembuat peta dunia pertama. Namun, mereka tidak hidup pada masa yang sama tetapi Hecataeus terinspirasi oleh karya Anaximander dan menambah baik pada peta dunianya.

Versi peta dunia Hecataeus lebih terperinci dan disertakan dengan buku berjudul Periodos ges. Buku ini merupakan karya komprehensif mengenai geografi Eropah, Asia, dan Afrika yang diketahui ketika itu. Selain memperincikan kawasan-kawasan yang diketahui, Hecataeus menyertakan maklumat tentang orang-orang dan tempat-tempat yang akan ditemui seseorang jika mereka mengikuti peta ini.

6. Peta Anaximander: 610 – 546 SM 

peta anaximander

Walaupun ada peta lama yang dilukis pada zaman kuno, ahli falsafah Yunani pra-Sokrat Anaximander sering dikreditkan sebagai orang pertama yang menerbitkan peta dunia. Tidak seperti peta sebelumnya yang menampilkan jalan raya, bandar dan ciri geologi lain, Anaximander memilih untuk menunjukkan semua tanah yang dihuni yang diketahui oleh orang Yunani kuno.

Dengan cara ini, peta Anaximander adalah peta dunia pertama. Tidak ada salinan peta Anaximander yang wujud tetapi terdapat catatan bertulis yang menerangkan secara terperinci apa yang digambarkan oleh peta ini. Peta menunjukkan lokasi dikenali sebagai Eropah, Asia, dan Libya (nama yang diberikan untuk wilayah Afrika yang dikenali pada masa itu), Laut Mediterania, Laut Hitam, Sungai Nil, Danau Maeotis dan Sungai Phasis (sekarang dipanggil Rioni).

5. Imago Mundi: 600 SM

babylonian map of the world

Imago Mundi atau lebih dikenali sebagai peta Babylon Dunia dianggap antara peta dunia tertua kerana peta yang menggambarkan dunia yang diketahui pada masa itu. Kawasan di peta dilabelkan dan peta yang diukis di tanah liat ini juga mengandungi keterangan pendek (sebahagiannya dipercayai hilang) ditulis dalam bentuk cuneiform.

Peta yang diukir menggambarkan Babylon  di tengahnya, berdekatannya adalah tempat-tempat seperti Assyria dan Elam semuanya dikelilingi oleh "Laut Garam" yang membentuk bulatan di sekitar bandar. Peta ini dijumpai di sebuah bandar bernama Sippar di Iraq dan kini dipamerkan di British Museum di London.

4. Peta Turin Papirus: 1160 SM

peta turin papirus 527

Peta Turin Papyrus secara meluasnya dianggap sebagai peta topografi tertua yang ada dari dunia kuno. Peta ini dibuat sekitar tahun 1160 SM dan kerana penyimpan rekod Mesir kuno yang teliti, para penyelidik tahu siapa yang melakarnya dan untuk apa peta itu dibuat.

Peta itu dilukis oleh seorang jurutulis terkenal Amennakhte dan dilukis untuk Ramesses IV yang ingin menggali Wadi Hammamat di Gurun Timur. Ramessess IV ingin menggunakan batu bekhen (batu pasir metagraywacke) untuk membina patung-patung dirinya.

3. Peta Batu Abauntz Lamizulo: 14,000 SM

peta batu abauntz lamizulo

Peta yang terukir pada batu bersaiz tangan yang terdapat di gua Abauntz Lamizulo di wilayah Navarre di Sepanyol dipercayai peta tertua yang pernah dijumpai di Eropah Barat. Batu itu pada mulanya ditemui pada tahun 1994 dan penyelidik memerlukan sekitar 15 tahun untuk menguraikan makna garis-garis yang terukir pada batu itu.

Menurut pasukan penyelidik yang dipimpin oleh Pilar Utrilla dari University of Zaragoza di Sepanyol, semua ukiran ini dapat menjadi lakaran atau peta ringkas yang menggambarkan keadaan sekitar gua itu. Ianya mungkin digunakan untuk merancang aktiviti perburuan yang akan datang atau mungkin kisah naratif dari kisah yang telah terjadi.

2. Peta Bintang Gua Lascaux: 17,000 SM

peta bintang gua lascaux

Lukisan prasejarah yang terdapat di gua Lascaux adalah beberapa karya seni yang paling indah dan terkenal yang ditinggalkan oleh nenek moyang kita. Terdapat beribu-ribu haiwan, manusia, dan tanda-tanda abstrak dalam lukisan dan banyak tafsiran mengenai apa yang dilukiskan dalam lukisan tersebut telah disampaikan selama bertahun-tahun.

Salah satu teori yang lebih baru menunjukkan bahawa beberapa lukisan mungkin merupakan peta bintang prasejarah. Menurut penyelidik Jerman Dr Michael Rappenglueck dari University of Munich, beberapa titik di kawasan lukisan yang dikenali sebagai Shaft of the Dead Man sesuai dipadankan dengan buruj seperti Taurus, Pleiades dan Summer Triangle.

1. Peta Gading Mammoth: 25,000 SM

peta gading mammoth

Peta gading raksasa yang ditemui dari kampung Pavlov di Republik Czech ini dipercayai merupakan peta tertua yang terkenal di dunia. Walaupun ahli arkeologi tidak begitu pasti, tanda pada gading itu mungkin menggambarkan pemandangan Pavlov pada masa itu.

Tanda melengkung yang dilakar dianggap mewakili sungai Dyje (Thaya). Terdapat juga simbol yang menunjukkan lereng tanah liat yang hilang pada abad ke-20 setelah digunakan untuk membuat batu bata. Peta gading raksasa asal disimpan di Institut Arkeologi Akademi Sains Republik Czech di Brno.

Kredit:

  1. History
  2. BBC News
  3. Smithsonian Magazine
  4. Wikipedia
  5. National Geographic


Hakcipta iluminasi.com (2017)