Bagi peminat perlumbaan Formula 1, mereka pastinya ternanti-nantikan musim baru yang membariskan barisan pemandu, jentera dan teknologi yang diperkenalkan. Lebih menarik, inovasi atau teknologi yang dibangunkan untuk perlumbaan Formula 1 juga kebiasaannya akan dimanfaatkan untuk kenderaan lain kemudiannya.

Apakah pembaharuan, inovasi atau teknologi baru yang diperkenalkan oleh pasukan-pasukan yang bertanding bagi musim 2022 ini? Berikut merupakan 5 inovasi dan perubahan terbaru bagi perlumbaan Formula 1 pada tahun 2022.

BESARKAN TEKS     A-  A+

1. Tumpuan pada aerodinamik sudah berubah

formula 1 aerodinaik

Formula Satu melabur lebih banyak dalam aerodinamik berbanding sukan lain di dunia. Pakej aero tahun ini telah menyaksikan perubahan terbesar dalam beberapa dekad, dengan peralihan kepada kesan sedutan di bawah kereta – yang merupakan sesuatu yang telah ditinggalkan kerana lebih banyak fokus diberikan kepada aliran udara ke atas badan kereta sejak 1982.

Malah, sekilas pandang pada rekabentuk kereta pasukan yang bertanding pada tahun ini jelas menunjukkan perubahan ini terutamanya daripada rekabentuk sayap belakang sesetengah kereta yang melengkung. Namun, tahukah anda konsep aerodinamik pada Formula 1 ini turut dimanfaatkan dalam industri makanan?

Salah satu kos terbesar - baik dari segi bil tenaga dan jejak karbon - untuk pasar raya datang daripada unit penyejuk beku terbuka kerana rak terbuka akan menyebabkan udara sejuk keluar. Hari ini, hampir setiap pasar raya utama di UK menggunakan sayap aerodinamik rekaan F1 pada rak peti sejuk beku yang "menangkap" aliran udara sejuk dan menolaknya semula ke dalam peti sejuk.

2. Bahan api semakin mesra alam

minyak e10

Enjin Formula Satu ialah menggunakan banyak bahan api. Mulai 2022, Formula Satu akan menggunakan bahan api E10, bermakna 10 peratus daripada campuran itu diperbuat daripada etanol yang dihasilkan daripada tumbuhan. Ini adalah langkah untuk menambah baik kelayakan eko sukan itu, walaupun dengan sedikit kehilangan kuasa kuda.

Campuran petrol-biofuel ini berkemungkinan kekal sehingga 2025, tetapi pakar F1 sudah mula mengkaji bagaimana kereta F1 akan dikuasakan pada masa hadapan. Saingan Formula E sudahpun mempunyai lesen eksklusif untuk perlumbaan elektrik, jadi pasukan perlu beralih kepada pilihan hijau lain pada masa hadapan.

3. Rahsia jentera pasukan akan didedahkan

teknologi baru formula 1 897

Formula Satu ialah sukan yang melibatkan jurutera terbaik, dengan kereta terpantas biasanya mengatasi pemandu terpantas. Tidak mengejutkan, setiap pasukan membelanjakan berjuta-juta untuk mengupah minda terbaik di dunia untuk memikirkan helah dan taktik bijak yang boleh memberi mereka kelebihan.

Namun tahun ini pihak penganjur membuat perubahan besar apabila kini terdapat sesi teknikal 'tunjuk dan beritahu' wajib, di mana pasukan perlu menerangkan cara mereka mengubah suai kereta mereka. Secara teorinya, perubahan ini sepatutnya menghalang sesiapa sahaja daripada mendapat kelebihan yang serius melalui inovasi baru yang dilakukan.

Sebagai contoh, pada tahun 2005 dan 2006, Fernando Alonso memenangi gelaran berturut-turut terima kasih sebahagiannya kepada hidden tuned mass damper (peredam jisim ditala tersembunyi keretanya) - prinsip yang sama digunakan oleh bangunan pencakar langit untuk menahan gempa bumi dan taufan.

4. Kereta kini boleh dibuat daripada tumbuhan

kerusi formula 1

Sejak 2021, peraturan Formula 1 telah membenarkan rami, linen, kapas dan buluh digunakan di dalam pembuatan kereta. McLaren telah pun menguji ini di tempat duduk pemandu mereka – sejak Grand Prix British 2021 dimana tempat duduk Lando Norris telah dibuat sepenuhnya daripada gentian rami yang diperkukuh.

Ia adalah sentuhan moden pada bahan yang sama yang digunaka gunakan untuk menganyam bakul selama beribu-ribu tahun. Dan tidak ada sebab teknologi itu tidak boleh digunakan di tempat lain juga. Bahan semula jadi yang diperkukuh dengan rusuk seperti daun pada pokok, telah digunakan sebagai ganti gentian karbon oleh Porsche dan Extreme E.

5. Keselamatan semakin meningkat

kemalangan formula 1 103

Formula Satu pernah menjadi salah satu sukan paling berbahaya di Bumi. Kereta masa kini, bagaimanapun, adalah lebih selamat berbanding sebelum ini dengan kemalangan besar seperti kemalangan Romain Grosjean di Bahrain pada tahun 2020, menunjukkan kuasa menyelamatkan nyawa peranti "halo" – jalur titanium yang melindungi kepala pemandu daripada apa-apa yang mendarat di kokpit.

Selain itu terdapat juga peranti kenali sebagai HANS (head and neck support) yang menambat topi keledar pemandu dan menghalangnya daripada patah leher akibat hentaman.

Majoriti kereta pada tahun 2022 boleh menahan 50 peratus lebih tenaga dari hadapan dan kira-kira dua kali ganda impak dari sisi berbanding versi tahun lepas. Pasukan bertanding juga telah membuat perubahan pada tangki bahan api yang mana secara teori dapat menghalang terjadinya api besar yang hampir membunuh Grosjean.

Kredit:

  1. Science Focus
  2. Formula 1



Hakcipta iluminasi.com (2017)