Kemajuan teknologi digital pesat telah membawa kepada kemajuan yang ketara dalam teknologi permainan yang nampaknya meningkatkan daya tarikan permainan dalam talian di kalangan peminat permainan video.

Dan permainan ini menjadi bertambah menarik apabila ia boleh dimainkan secara dalam talian bersama-sama pemain lain dari seluruh dunia, tanpa mengira peringkat umur dan jantina.

BESARKAN TEKS     A-  A+

Malah, ramai yang menggunakan platform ini untuk menjana pendapatan yang sangat lumayan dengan hanya bermain permainan video online.

Dengan itu, iluminasi.com kongsikan 5 permainan video dalam talian paling popular 2019.

5. Counter-Strike: Global Offensive

counter strike global offensive

Dibangunkan oleh: Valve Corporation

Peranti/Konsol: XBOX 360, OS X, Microsoft Windows, Play Station 3 dan Linux

Pemain dalam talian: 32 juta pemain

Tahun dilancarkan: 2014

Tidak dinafikan, "Counter-Strike" adalah salah satu siri yang paling abadi dalam sejarah francais permainan menembak dalam talian, sementara "CS: GO" adalah tambahan popular kepada pakej tersebut.

Walaupun hakikat bahawa bilangan pemain telah banyak berubah sejak pelancarannya kira-kira 5 tahun yang lalu, ia tetap menjadi salah satu permainan dalam talian yang paling terkenal, yang biasanya termasuk kira-kira 442,193 pemain secara serentak.

4. League of Legends (LOL)

league of legends

Dibangunkan oleh: Riot games

Peranti/Konsol: XBOX, iOS, PC dan Android.

Pemain dalam talian: 27 juta pemain

Tahun dilancarkan: 2009

Dikenali kepada semua sebagai "LoL," ini adalah permainan percuma yang difokuskan secara taktik "MOBA."

Pemain-pemain mempunyai kawalan sepenuhnya untuk memilih juara mereka yang kemudiannya boleh bersaing dengan juara-juara lain.

Ia mempunyai mod yang menakjubkan dan grafik hebat dengan keseronokan di setiap peringkat dan setiap permainan. Ia adalah permainan aksi berbilang pemain dengan RPG.

Sejak dilancarkan pada tahun 2009, jumlah pemain telah meningkat kepada 27 juta dan lebih dari 100 juta pemain aktif. Ia dikenali sebagai yang paling popular di Twitch.

3. Apex Legends

apex legends

Dibangunkan oleh: Respawn Entertainment

Peranti/Konsol: Microsoft Windows, PlayStation 4 dan XBOX.

Pemain dalam talian: 50 juta pemain dalam sebulan

Tahun dilancarkan: 2019

Permainan ini telah diketahui oleh peminat permainan video sejak dilancarkan.

Bagi mereka yang bukan pemain PUBG atau Fortnite tetapi sukakan permainan permainan medan pertempuran, maka ini permainan yang sangat sesuai bagi mereka.

Apex Legends adalah permainan pertempuran royale di mana sehingga 20 pasukan dengan tiga orang pemain setiap pasukan mendarat di sebuah pulau sebelum mencari senjata dan bekalan untuk cuba mengalahkan semua pemain lain dalam pertempuran.

Pasukan akhir yang masih hidup akan memenangi pusingan.

Permainan ini kini turut mendapat tempat di kalangan permainan video bertemakan superhero terbaik pada tahun 2019.

2. Fornite Battle Royale

fornite battle royale

Dibangunkan oleh: Epic Games

Peranti/Konsol: XBOX, iOS, PC dan Android.

Pemain dalam talian: 39 juta pemain

Tahun dilancarkan: 2017

Permainan ini telah dilancarkan sejak tahun 2017 tetapi telah mendapat perhatian ramai pada tahun 2018.

Dan dengan itu, ia masih menjadi pendahulu dari segi angka dan kesan dramatik tetapi popularitinya tidak boleh mengatasi PUBG kerana ia lebih dimainkan oleh lelaki, manakala PUBG telah menarik pemain-pemain dari kedua-dua jantina.

Permainan ini mempunyai lebih banyak ciri-ciri, peralatan, dan peringkat permainan dengan jumlah pemain yang lebih ramai dalam satu-satu masa.

Pada mulanya, ia telah dilancarkan secara berbayar, dan ulasannya adalah neutral dan positif kadang-kala sahaja. Tetapi kini, "Battle Royale" beralih dari "sesuatu yang menarik" kepada fenomena global.

1. PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)

playerunknown s battlegrounds

Dibangunkan oleh: PUBG Corporation.

Peranti/Konsol: XBOX, iOS, PC dan Android.

Pemain dalam talian: Lebih daripada 50 juta pemain

Tahun dilancarkan: 2018

Ini adalah permainan online paling popular sehinga kini. PUBG sebenarnya berasaskan perisai dan H1Z1. Permainan ini boleh dimainkan sehingga 99 pemain pada satu masa.

Ia sangat popular kerana grafik dan keadaan sebenar di mana peta dan misi ditugaskan kepada pemain, dengan lebih banyak musuh bersembunyi di semak-samun.

Pemain memenangi permainan ini jika mereka bertahan dan berjaya membunuh semua musuh tersembunyi. Sehingga kini, lebih daripada 50 juta pemain bermain secara atas talian.

Rujukan:

1. Wall Street

2. Sports Show

3. Most




Hakcipta iluminasi.com (2017)