Takhta yang selama ini digondol oleh Apple sebagai syarikat paling inovatif di dunia telah dirampas.

Syarikat teknologi gergasi itu jatuh ke tangga ke-17 dalam kategori ini selepas berada di kemuncak kedudukan pada tahun lepas.

Sebelum ini, senarai ini dipelopori oleh syarikat dari Amerika Syarikat namun pada tahun ini, 2 kedudukan teratas diungguli oleh syarikat bukan dari negara tersebut.

BESARKAN TEKS     A-  A+

Lebih menarik, kedua-duanya merupakan syarikat dari Asia dan juga Asia Tenggara. iluminasi.com kongsikan 10 syarikat paling inovatif di dunia tahun 2019.

10. Twitch

twitch

Gergasi teknologi Amerika Syarikat yang turut tersenarai dalam senarai ini adalah Amazon, dalam bentuk perkhdimatan video mereka iaitu Twitch. Ini dikatakan sebagai sesuatu yang menakjubkan kerana Facebook dan Google sendiri tidak tersenarai.

Menurut Ketua Pegawai Operasinya, Sara Clemens, "Di mana pemain permainan video pergi, orang lain akan ikut".

Twitch kini menarik penonton arus perdana dengan visi mereka terhadap TV siaran langsung. Mereka juga mengolah semula saluran IRL untuk mempromosikan subkategori untuk rancangan masakan, kecergasan dan rancangan temu bual.

Twitch juga kerap menganjurkan pertunjukan maraton TV (Doctor Who; Bob Ross’s The Joy of Painting), dan menyiarkan perlawanan NFL pada hari Khamis dengan ulasan warna dari beberapa komuniti streamernya.

9. Oatly

oatly

Syarikat dari Sweden ini menawarkan alternatif kepada susu dalam bentuk gandum yang dihancurkan.

Walaupun ia pertama kali muncul pada tahun 1990-an, namun ia tidak berjaya memecah pasaran Amerika Syarikat, sehinggalah tahun 2016 apabila mereka berjaya melakukannya.

Antara 2017 dan 2018, pendapatan syarikat meningkat daripada RM6 juta kepada lebih daripada RM60 juta.

Oatly, kini terdapat di lebih 2,500 kedai kopi dan 1,500 kedai runcit dengan mereka menganggarkan jualan akan berganda pada tahun depan.

8. Square

square

Square menonjol dalam perkhidmatan pembayaran kerana ia dikatakan terus mencari cara untuk membuat pembayaran kurang menyakitkan.

Tawaran terbarunya ialah Terminal Square, mesin kad kredit semua-dalam-satu dengan sambungan tanpa wayar dan skrin sentuh.

Square mengendalikan urus niaga bernilai hampir RM100 bilion pada suku terakhir, naik 29% dari tahun ke tahun.

7. Apeel Sciences

apeel sciences

James Rogers ingin mencari cara untuk memperlahankan kadar kerosakan makanan, jadi pada tahun 2012 beliau menubuhkan Apeel Sciences dengan bantuan dari Yayasan Bill & Melinda Gates untuk menghasilkan penghalang daripada bahan tumbuhan yang boleh dimakan.

Pada Mei 2018, syarikat itu menampilkan teknik penyalutan ke atas buah alpukat di lebih daripada 250 rantaian kedai runcit.

Dan ada lagi yang akan datang, di mana Apeel Sciences juga telah membangunkan produk untuk berpuluh-puluh kategori penghasilan makanan organik dan konvensional. 

6. Sweetgreen

sweetgreen

Sweetgreen mempunyai 91 restoran di 8 buah negeri  dan ia dijangka membuka 15 lagi tahun ini.

Apa yang menarik tentang Sweetgreen adalah "produk kultus" nya dan hakikat bahawa ia mencari cara untuk mendapatkan makanan kepada pelanggan dengan lebih cekap dengan aplikasinya, yang telah dimuat turun oleh lebih daripada sejuta orang.

Program terbaru mereka yang dikenali sebagai Outpost menawarkan penghantaran percuma kepada pekerja syarikat-syarikat yang mengambil bahagian.

Ia dilakukan dengan makanan yang dipesan pada waktu pagi akan dihantarkan pada waktu yang ditetapkan ke bangunan pejabat pada setiap petang.

Dengan 75 pejabat yang mengambil bahagian dan 150 lagi dalam perancangan, Outpost mungkin akan menjadi lebih besar daripada restoran ini sendiri.

Syarikat ini kini sedang berusaha mengintegrasikan perkhidmatan penghantaran ke dalam aplikasinya.

5. Stitch Fix

stitch fix

Peruncit e-dagang ini adalah pada dasarnya sebuah syarikat analisis data yang menyamar sebagai perkhidmatan langganan pakaian.

Stitch Fix menghantar pakaian yang disesuaikan dengan citarasa pelanggan mereka dalam perkhidmatan langganan.

Tetapi apa ada disebalik perkhidmatan ini adalah operasi analitik data yang sangat canggih yang mengetahui pakaian apa yang pelanggan suka dan apa yang akan sesuai dengan pelanggan.

Mereka akan mengetahui dan mencari pakaian yang anda tak pernah rasa bersesuaian dengan anda.

Stitch Fix, yang disenarai awam pada tahun 2017, menjana RM5 bilion dalam fiskal 2018 dengan pendapatan RM186 juta dan memperoleh RM1.5 bilion pada suku pertama 2019.

4. Walt Disney Company

walt disney company

Apabila ia melibatkan perang streaming, Disney adalah yang terbaik untuk bersaing dengan Netflix.

Gergasi media itu telah bersiap sedia untuk melancarkan Disney + pada tahun ini dan akan menawarkan kandungan asal baru dan "perpustakaan filem" Disney serta rancangan TV seperti Star Wars, Avengers dan Monster Inc.

Perkara ini dilihatkan sebagai "portfolio yang tidak tertanding."

Pengambilalihan Fox memberikan syarikat itu lebih banyak aset kandungan, ditambah dengan kawalan ke atas rangkaian televisyen Hulu dan 25 juta pelanggannya.

Pada tahun 2018, Disney melancarkan perkhidmatan streaming ESPN + dan menerima sejuta pelanggan dalam pengalaman bernilai 5 bulan, dalam usaha mereka untuk belajar menukarkan peminat setia kepada pelanggan yang membayar.

3. NBA

nba

National Basketball Association (NBA) telah berjaya memecahkan rekod kehadiran pada 2018 dan pertambahan pelanggan perkhidmatan penstrimannya sebanyak 3%.

Jumlah pendapatannya meningkat sebanyak 25% dan salah satu sebabnya adalah kerana Liga NBA 2K. Liga NBA 2K merupakan lanjutan pertama sukan pro ke dalam sukan elektronik, yang mempunyai 21 pasukan dan perlawanan yang disiarkan di Twitch.

Ini dikatakan telah mendemokrasikan sukan tersebut.

2. Grab

grab

Berpangkalan di Singapura, syarikat ride-hailing itu melenyapkan Uber dari rantau ini dan mengambil alih operasi tempatannya pada tahun 2018.

Beberapa bulan kemudian, Grab memperluaskan aplikasinya untuk menawarkan pengguna 130 juta pengguna bukan sahaja dalam penghantaran makanan dan tempahan perjalanan tetapi juga perkhidmatan kewangan dan lain-lain.

Usaha dan perkembangan ini membantu Grab memperoleh pendapatan mencecah RM4 bilion pada tahun 2018.

Upaya ini membantu Grab mencecah $ 1 bilion hasil pada tahun 2018 dan menarik lebih daripada RM12 bilion dalam pembiayaan baru untuk berkembang.

Kemudian pada tahun ini, ia akan menambah perkhidmatan penjagaan kesihatan dari Ping An, gergasi kesihatan digital China.

1. Meituan Dianping

meituan dianping

Meituan Dianping adalah pembuat aplikasi dari China, yang membuat penampilan pertamanya dalam senarai ini telah mempercepat tempahan dan penyampaian perkhidmatan seperti penginapan hotel, tiket filem dan makanan.

Pada separuh pertama 2018, Meituan Dianping membantu menguruskan sebanyak 27.7 bilion urus niaga yang dilakukan oleh lebih daripada 350 juta orang di 2,800 bandar.

Jumlah transaksi yang dibuat mencecah RM138 bilion.

Dalam penghantaran makanan sahaja, ia mengendalikan sebanyak 2.77 bilion transaksi, membawa kepada 178 perkhidmatan yang diuruskan oleh Meituan dalam setiap saat.

Secara purata, pelanggan menggunakan Meituan 38% lebih kerap daripada tahun sebelumnya.




Hakcipta iluminasi.com (2017)