Oleh pada 25 Aug 2017 kategori

iluminasi kesalahan larian10

Sudah menjadi satu kebiasaan ramai orang kita yang gemar berlari sekarang ini sebagai satu aktiviti senaman namun berlari mempunyai risikonya sendiri.

Tom Craggs adalah seorang jurulatih kepada beberapa badan sukan di Britain dan telah melatih pelari-pelari di sana daripada orang kebanyakan, sehinggalah atlit yang menyertai Sukan Komanwel.

Tom berkongsikan pengalamannya melatih pelari selama 10 tahun dan dia telah merumuskan 5 kesilapan yang kerap dilakukan oleh orang ramai semasa melakukan aktiviti larian.

1. Anda berlari terlalu cepat terlalu pantas

iluminasi kesalahan larian5

Menurut Tom, rmai orang merasakan mereka hanya mampu berlari pada satu kelajuan namun jika badan kita memerlukan tenaga yang lebih untuk berlari, badan kita akan menggunakan gula yang dinamakan glycogen dalam otot. Pada Tom, adalah lebih baik untuk orang ramai melakukan larian perlahan yang mampu menukarkan lemak kepada tenaga tersimpan. Kata Tom, Mo Farah, pelari terkenal Great Britain mempunyai kandungan lemak dalam badan yang mencukupi untuk dia berlari marathon berulang kali.

Adalah lebih baik orang ramai berlari dengan tiada tekanan supaya kita tak mudah berputus asa. Paling penting, berlarilah pada kelajuan yang membolehkan anda bercakap dengan selesa.

2. Anda tidak melakukan variasi pada kelajuan larian

iluminasi kesalahan larian3

Kebanyakan pelari mahu mengekalkan kelajuan yang sekata pada tiap-tiap larian kerana ini adalah satu bukti secara peribadi latihan mereka berhasil. Namun apa yang berlaku, badan kita akan mula kehilangan kemajuan latihan yang hendak dicapai selepas tercapai satu peringkat. Apabila kita hanya berlari pada satu kelajuan yang diidamkan kita akan merencatkan perubahan badan.

Melakukan variasi pada larian seperti memperlahankan rentak atau melakukan aktiviti lain semasa berlari mampu membantu badan bertindak balas dengan lebih baik. Apabila kita hanya melakukan satu latihan yang sama sepanjang masa, kita tak akan mendapat sepenuhnya faedah tenaga metabolisma yang kita harapkan.

3. Anda tidak cukup rehat

iluminasi kesalahan larian2

Berlari memerlukan jadual yang fokus dalam kehidupan seharian dan besar kemungkinan seorang pelari tidak dapat menyeimbangkan aktiviti harian, kerja dan waktu berehat yang dia perlukan. Hanya apabila kita berehat otot kita akan menjadi lebih kuat apabila otot pulih.

Jika tiada rehat yang cukup diperolehi, ini akan membuatkan seseorang itu mudah mendapat kecederaan ataupun hilang motivasi untuk meneruskan larian. Selain itu faktor pemakanan juga perlu dijaga. Terlalu ramai orang yang membuat diet secara mengejut dan ini yang akan mengganggu badan kita.

4. Anda berlari terlalu kerap hingga berlaku otot terlebih beban

iluminasi kesalahan larian

Terdapat tiga faktor yang mampu kita kawal setiap kali kita bersenam - frekuensi, kekuatan dan jumlah latihan. Jika kita melakukan salah satu faktor secara berlebihan tanpa mengiurangkan dua faktor selebihnya, badan kita akan lebih mudah cedera. Kecederaan itu pula tidak dapat dilihat dengan terus, kerana kesannya hanya akan kelihatan 5 ke 10 tahun akan datang.

Berlari merupakan satu aktiviti yang seronok dan ramai orang mahu berlari lebih, tetapi berlari terlalu banyak akan menyebabkan otot terpaksa bekerja lebih. Otot yang bekerja lebih setiap hari tidak akan menjadi lebih kuat semasa berlari - hanya semasa berehat otot akan beradaptasi. Langkah yang paling baik adalah dengan membahagikan senaman atau aktiviti kepada beberapa peringkat supaya badan mempunyai peringkat-peringkat untuk bekerja dan pulih, bukanlah hanya dengan memaksa badan untuk bekerja tanpa henti.

5. Anda tidak merancang untuk jangka masa panjang

iluminasi kesalahan larian4

Ramai pelari merancang satu sasaran yang hendak dicapai, seperti nak berlari 12 kilometer dalam tempoh tertentu pada tarikh yang ditetapkan. Usah lakukan sedemikian rupa. Untuk mencapai kemajuan, lebih baik anda menetapkan jadual yang membahagikan aktiviti anda kepada beberapa jenis latihan; selain itu latihan untuk kekuatan juga perlu diperkenalkan juga.

Sebagai contoh, selepas satu perlumbaan maraton misalnya, seorang pelari tak sepatutnya terus mengekalkan corak latihan atau berhenti terus untuk sementara. Kekalkan fasa latihan dalam konteks yang lebih kecil serta beri masa untuk badan pulih. Bagi mengekalkan motivasi, ubah tempat larian. Berlari di kawasan bukit atau mana-mana tempat yang jarang anda lakukan latihan. Ini dapat membantu anda mengekalkan momentum badan anda dengan lebih baik.


tags : , , , , , , , , , , , ,

web counter



Hakcipta iluminasi.com (2017)