Oleh pada 25 Jul 2017 kategori

Berbagai-bagai ciptaan sejak dari zaman batu sehingga kini, semuanya adalah untuk memudahkan dan menyenangkan hidup manusia. Jika pada zaman batu dahulu manusia menghasilkan tombak dengan mengasah dahan pokok menjadi tajam untuk memburu binatang, kini kita mempunyai teknologi sangat canggih, dengan ciptaan telefon pintar yang mana anda sedang gunakan sekarang untuk membaca artikel ini.

Namun, teknologi semakin canggih tidak semestinya menjadikan rekaan produk akan sentiasa berguna. Kadang-kadang inovasi yang dilakukan manusia agak pelik dan tak masuk akal.

iluminasi.com ingin berkongsi 7 ciptaan pelik dan gila yang wujud di dunia ini yang membuatkan anda geleng kepala dan menepuk dahi sendiri.

7. Basikal jogging

basikal lari

Penulis tertanya-tanya apa yang difikirkan oleh orang yang mereka cipta produk ini, sehinggakan ada pelabur yang ingin melabur dalam produk ini. Setahu penulis, basikal dicipta untuk memudahkan pergerakan dan menjimatkan masa, tapi ni dah macam menyusahkan hidup. Sama seperti basikal biasa, cuma tak ada seat dan paddle.

Tengok pun dah nampak tak selesa, apatah lagi kalau naik basikal ini. Lepas tu ia agak menyeksakan bagi lelaki kerana perlu dililit di bahagian "tersebut". Senak dibuatnya kalau naik lama-lama. Tetapi bagi mereka yang cuba untuk kuruskan badan, mungkin boleh cuba cari basikal ini. Sambil naik basikal, sambil berlari. Semoga cepat kurus ye.

6. Stoking bulu kaki

span bulu kaki

Jika anda rasa anda seorang wanita yang cantik dan sering menarik perhatian lelaki, serta suka memakai skirt, produk ini amat sesuai untuk anda bagi mengelakkan lelaki gatal daripada mengganggu anda. Dengan memakai stokin ini, ia membuatkan semua lelaki menjadi geli melihat anda walau secantik mana rupa paras anda, apatah lagi untuk mengorat.

Namun, tujuan anda memakai skirt adalah untuk kelihatan seksi dan cantik, kalau pakai stoking ini, anda jadi hodoh, baik tak payah pakai skirt. Pakai seluar panjang je senang. Abang-abang sotong yang suka pakai seluar pendek pun boleh cuba ye. Dan kalau makcik-makcik anda tanya kenapa tak kahwin-kahwin lagi, salahkan stoking ni sebab semua laki lari.

5. Span mandi bermikrofon

span karaoke

Bagi kaki karaoke, jika sebelum ini anda hanya menyanyi dalam tandas dengan menggunakan mikrofon angin, ataupun berus gigi, kini anda dah boleh upgrade. Dengan menggunakan span mandi yang berbentuk mikrofon ini dapat membuatkan anda berasa lebih feel untuk tarik lagu Datuk Vida yang terbaru, "I Inspire..You Desire...I am a Diva!". Tak kelakar kan rekaan ini, ia memang benar-benar wujud dan dijual di Amazon.com dan mendapat rating yang agak baik. Sesuai untuk latihan nyayian tandas anda sebelum ujibakat The Voice. Okay lepas baca artikel ni boleh terus order ye. 

4. Bekas simpan pisang

pisang 724

Macam biasa, Jepun dan rekaan pelik mereka. Ini adalah bekas untuk menyimpan dan melindungi pisang daripada kekotoran. Yang peliknya, bagaimana nak isikan pisang kalau saiz dan bentuknya tak sama. Kalau pisang tu dipaksa masuk juga dan patah, kan dah tak sedap, penulis tak suka. Lagipun, kan dah ada kulit pisang untuk melindungi pisang daripada kotor. Takkan orang Jepun makan sekali dengan kulit pisang? Hairan.

Penulis rasa produk ini mungkin untuk melindungi pisang daripada terpenyek jika terduduk atasnya, tapi, macam penulis cakap tadi, saiz tak sama terus dah tak boleh pakai. Sudah tu, boleh isi sebiji je. Jepun oh Jepun.

3. Tali leher bekas air

 tali leher

Ini mungkin sesuai bagi budak ofis yang kerja banyak menggunakan tangan seperti menaip, dan malas nak guna cawan untuk minum air. Sebelum datang kerja, bancuh air atau isikan air kegemaran anda dan masukkan ke dalam tali leher anda. Sedut sahaja di mana-mana, tengah memandu, dalam bas atau LRT, memang sangat mudah.

Tapi penulis tak yakin sebab kalau la anda isi air oren, lepastu tali leher anda bocor, memang satu hal la nak kena patah balik rumah tukar baju. Kalau isi air teh panas pula, tak pasal-pasal meletup. Daripada nak senang sikit je, terus susah banyak. Siapa la punya kerja bijak sangat ni.

2. Alat bantu kencing berdiri wanita

alat bantu kencing berdiri waniat

Wahai kaum hawa, anda perlu berterima kasih kepada nenek anda yang bernama Edyth Lacy, yang telah mencipta satu produk yang membolehkan wanita membuang air kecil berdiri, sama seperti lelaki. Mungkin nenek Edyth Lacy mahukan hak wanita sama dengan hak lelaki agaknya ketika mencipta produk ini.

Jadi, kalau anda nak rasa bagaimana lelaki buang air kecil berdiri, dan mungkin nak jimat masa, boleh la cuba produk ini. Tapi jaga-jaga sebab kalau guna pertama kali mungkin akan meleleh.

1. Topi gelung tisu serbaguna

head mounted toilet paper dispenser

Selsema sekarang dah tak jadi masalah. Kalau anda mengalami selsema atau hidung berair dan satu sapu tangan tak mencukupi untuk menampung hingus anda, produk ini ada untuk bantu anda. Hanya perlu pakai di atas kepala macam topi, dan tarik saja tisu. Tak perlu lagi bawa sapu tangan. Dan juga bagi mereka yang baru putus cinta, pastikan anda juga ada produk atas kepala, bila-bila rasa sedih je, boleh guna. Tak perlukan bahu kawan-kawan lagi untuk menangis ye. Selamat mencuba.


tags : , , , , ,











Hakcipta iluminasi.com (2017)