tempoh makanan dicerna dan dihadam

Kesan pencernaan terhadap penurunan berat badan memainkan peranan yang sangat sangat penting. Seperti yang kita sering diberitahu, "You are what you eat".

Sudah tentu, tempoh pencernaan yang tepat bergantung pada kesihatan fizikal, metabolisme, umur, dan juga jenis jantina seseorang.

Namun, secara umumnya, beberapa jenis makanan mengambil masa yang singkat, sementara yang lain akan "bersiar-siar" seketika dalam sistem badan anda.

roti telur

Jika kita ringkastkan istilah ini, tempoh penghadaman adalah proses apabila makanan yang anda makan pecah menjadi zarah-zarah kecil yang dapat dipindahkan melalui sistem usus anda ke dalam aliran darah.

Adalah penting untuk memahami tempoh pencernaan dalam usaha anda mengurangkan berat badan atau untuk mengekalkan apa yang telah anda capai.

Makanan cepat cerna

makanan cepat cerna

Jika anda makan makanan yang dicerna dengan cepat, anda mungkin perasan bahawa anda makan lebih daripada sepatutnya. Ini adalah kerana sejurus selepas anda makan, makanan tersebut telah tercerna membuatkan anda kembali lapar.

Makan jenis ini memberikan tenaga yang pantas, dengan kata lain ia meningkatkan kadar glukosa dalam darah dengan laju.

Walaupun peningkatan tenaga kedengaran seperti perkara yang baik, namun jika badan anda dipenuhi dengan glukosa dan anda tidak menggunakannya, ia akan bertukar menjadi lemak.

Oleh itu, makanan yang dicerna dengan pantas ini haruslah diambil jika anda memerlukan tenaga.

Sebagai contoh, jika pekerjaan anda memerlukan anda menggunakan tenaga yang banyak, maka anda boleh mulakan hari anda dengan sarapan dipenuhi makanan dicerna dengan pantas.

Jika pekerjaan anda memerlukan anda hanya duduk di meja dan menggunakan komputer, pengambilan makanan cepat cerna ini adalah sangat tidak baik kerana ia tidak digunakan anda.

Makanan lambat cerna

makanan lambat cerna

Makanan lambat cerna meningkatkan paras gula dalam darah anda dengan lebih perlahan. Ini bermakna ia memberikan anda tenaga yang lebih mantap dan seimbang.

Namun jika anda hanya makan makanan lambat cerna pula, anda akan membuatkan sistem penghadaman anda berfungsi sepanjang masa dan ia boleh memberikan kesan yang tidak baik kepada badan.

Pakar pemakanan menyarankan agar makanan cepat cerna dan lambat cerna dicampurkan dalam satu hidangan.

Adalah juga tidak digalakkan memakan makanan cepat cerna selepas makan makanan lambat cerna, kerana penghadaman masih belum selesai dan ini boleh membebankan perut anda.

Masa terbaik untuk memproses makanan yang mempunyai tempoh masa pencernaan yang berbeza adalah ketika makan tengahari kerana ketika itu sistem penghadaman anda adalah paling aktif.

Makanan bagi sarapan pagi dan makan malam perlu lebih ringkas dan lebih baik makan makanan cepat cerna. Dengan ini, anda akan mendapat tenaga pantas sejurus selepas sarapan dan memberikan rehat kepada perut anda ketika waktu malam.

Indeks Glisemik

indeks glisemik

Indeks Glisemik (GI) adalah nombor yang dikaitkan dengan karbohidrat dalam makanan tertentu yang menunjukkan kesan karbohidrat ini ke atas tahap gula dalam darah seseorang.

Indeks ini adalah di antara 1 hingga 100, di mana nilai 100 mewakili standard, jumlah yang setara dengan glukosa tulen.

Bagi makanan dengan GI yang tinggi, ia dicerna dengan cepat, diserap dan dimetabolisaskan. Ini menyebabkan peningkatan pantas dalam paras gula dalam darah.

Maka, makanan cepat cerna adalah makanan yang mempunyai indeks glisemik yang tinggi manakala makanan lambat cerna mempunyai indeks glisemik yang rendah.

Biasanya anda boleh menemui indeks glisemik ini pada maklumat nutrient di produk-produk makanan. 

1. Makanan rendah GI (55 ke bawah)

  • Oat
  • Ubi keledek
  • Jagung
  • Kacang pis
  • Lobak

2. Makanan sederhana GI (56-69)

  • Gandum penuh
  • Nasi perang
  • Nasi basmathi

3. Makanan tinggi GI (70 dan ke atas)

  • Roti putih
  • Oat segera
  • Empingan jagung
  • Pasta
  • Bertih jagung
  • Tembikai dan nanas

iluminasi.com sertakan beberapa contoh makanan dan tempoh yang diambil untuk ia dicerna:

1. Air - diserap segera

air minuman

Air memasuki usus anda dengan segera selepas diminum. Dengan kata lain, ia tidak dicerna dan juga tidak mempunyai kalori.

Air melalui sistem pencernaan anda seperti makanan lain, namun ia tidak dicerna sebaliknya diserap.

Water travels through your digestive system, like solid food, although it is absorbed rather than digested.

2. Jus buahan atau sayuran - 15 hingga 20 minit

jus buahan dan sayuran

Seperti air, jus buahan atau sayuran juga mengambil masa yang agak cepat di antara 15 hingga 20 minit. Namun, ia lebih lama kerana mempunyai nutrien dan serat yang perlu dicerna.

3. Sayur mentah - 30 hingga 40 minit

sayuran mentah

4. Sayur yang dimasak - 40 minit

sayur dimasak

5. Ikan - 45 hingga 60 minit

ikan

6. Sayuran kanji - 1.5 hingga 2 jam

ubi kentang sayur kanji

7. Bijirin (nasi, quinoa) - 2 jam

quinoa

8. Produk tenusu - 2 jam

tenusu

9. Kekacang - 3 jam

kekacang

10. Daging ayam - 1.5 hingga 2 jam

ayam

11. Daging lembu - 3 jam

daging lembu

12. Daging kambing - 4 jam

daging kambing

13. Khinzir - 5 jam

daging khinzir

Pemilihan makanan

Jadi, pemilihan makanan adalah sangat penting mengikut gaya hidup anda.

Sesuatu makanan itu boleh membuatkan anda gemuk disebabkan oleh ia dimakan namun apabila ditukarkan menjadi tenaga, tenaga tersebut tidak digunakan. Maka tenaga ini akhirnya akan bertukar menjadi lemak.

Bagi mereka yang aktif, pengambilan makanan cepat cerna adalah penting bagi memastikan tenaga pantas yang diperlukan sentiasa ada.

Rujukan:

1. Diabetes



Hakcipta iluminasi.com (2017)