ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Setiap hari, para pemancing mengharapkan untuk mendapat ikan yang palin besar dalam hidup mereka. Namun, sangat diketahui bahawa memancing ikan bukanlah sesuatu yang mudah.

Selain ia memerlukan kesabaran yang tinggi, memancing juga memerlukan pengalaman yang sangat mendalam. Untuk mendapatkan seekor ikan sahaja sudah mencabar, apatah lagi menangkap ikan besar.

Namun bagi mereka yang bernasib baik dan memancing di kawasan yang terbukti mempunyai ikan yang bersaiz besar, ia adalah tidak mustahil untuk mendapatkan ikan terbesar di dunia. iluminasi.com ingin kongsikan 10 ikan yang paling besar dan berat pernah ditangkap oleh manusia.

10. Halibut - 233 kilogram

ikan halibut ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Dengan jangka hayat boleh mencecah 50 tahun, ikan halibut mampu membesar sehingga panjang mencapai 4.5 meter dan seberat 315 kilogram. Daging ikan ini yang sangat sedap dan unik menjadikannya sebagai komoditi yang didambakan di seluruh dunia.

Pada tahun 2015, seorang nelayan dari Norway tersedar bahawa umpannya telah dimakan oleh seekor ikan halibut gergasi, yang membawa kepada pertempuran selama 90 minit dibantu oleh 3 orang yang lain di atas bot bersaiz 5.8 meter.

Kerana tidak mampu mengangkat ikan gergasi ini ke atas bot, mereka mengikat ekornya dan mengheret ikan ini ke pelabuhan. Ikan tersebut ditimbang dan beratnya mencecah 233 kilogram.

9. Keli Gergasi Mekong - 293 kilogram

ikan keli gergasi mekong ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia 149

Seekor ikan keli gergasi Mekong betina telah diiktiraf sebagai Ikan Air Tawar Paling Besar di dunia oleh Guiness Book of World Recods. Ikan yang sangat cepat membesar ini boleh mencapai berat melebihi 180 kilogram dalam tempoh 6 tahun dan dilaporkan mampu mencapai berat sehingga 350 kilogram.

Walaupun ikan keli gergasi Mekon ini berada dalam senarai ikan terancam, namun dua orang nelayan di Thailand telah menangkap ikan ini seberat 293 kilogram di Sungai Mekong.

Dan melihatkan kepada saiznya pasti sudah dapat menjangkakan ia sangat sukar ditumpaskan, yang mana 2 jam diperlukan oleh 2 nelayan ini untuk menjinakkannya. Jataban Perikanan Darat Thailand kemudiannya mengambil telur ikan ini untuk tujuan pembiakan.

Cubaan untuk menyelamatkan ikan ini gagal dan akhirnya ia menjadi santapan makan malam bagi orang kampung.

7. Tuna - 678 kilogram

ikan tuna ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Ikan tuna bersirip biru Atlantik adalah spesis yang terbesar dari keluarga tuna dan menjadi subjek kepada banyak cerita-cerita dongeng. Ikan ini juga disenaraikan sebagai spesis terancam disebabkan oleh permintaan global yang tinggi.

Pada tahun 2010, seekor ikan tuna bluefin sebrerat 233 kilogram telah dijual dengan harga RM704,513 membuktikan bahawa ia merupakan antara ikan yang paling mendapat sambutan dan sangat berharga.

Ramai nelayan telah berjaya menangkap ikan tuna dengan berat melebihi 450 kilogram, namun yang paling besar pernah direkodkan adalah oleh Ken Fraser pada tahun 1979 di Nova Scotia, Canada.

Ikan tersebut mencapai berat 678 kilogram menjadikannya antara ikan paling besar pernah ditangkap dalam sejarah.

6. Marlin - 751 kilogram

marlin ikan paling besar pernah ditangkap manusia

Ikan Marlin dianggap sebagai sangat megah dan menjadi idaman setiap nelayan untuk menumpaskannya. Cabaran yang diberikan oleh ikan ini adalah disebabkan oleh beratnya dan kebolehan untuk bergerak pada kelajuan 128 kilometer sejam.

Kebiasaannya ikan marlin mampu mencapai panjang 3.3 meter dan berat di antara 91 dan 181 kilogram, namun ikan marlin betina mampu mencapai saiz 4 kali ganda ikan jantan.

Antara ikan paling besar pernah ditangkap adalah ikan marlin biru seberat 751 kilogram pada tahun 1984 oleh Gary Merriman yang memberikan pertarungan sengit selama 2 jam 20 minit.

9. Sturgeon - 1,571 kilogram

sturgeon ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Biasanya bersaiz di antara 2.13 hingga 3.66 meter, ikan Sturgeon dianggarkan mempunyai jangka hayat melebihi 100 tahun. Ikan sturgeon Beluga adalah spesis yang terbesar dalam keluarga spesis ini dan merupakan sumber kepada caviar (telur ikan).

Ikaan sturgeon paling besar dalam sejarah pernah ditangkap adalah pada tahun 1827, di muara Sungai Volta, Ghana. Ikan tersebut mempunyai panjang 7.2 meter dan berat mencecah 1,571 kilogram.

Rekod-rekod lain yang dicatatkan adalah melebihi 5 meter.

4. Jerung putih - 2,306 kilogram

jerung putih ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Jerung putih mempunyai reputasi yang paling menakutkan dan diketahui kecenderungannya untuk menjadikan manusia sebagai mangsa. Ikan jerung putih betina membesar sehingga saiz purata di antara 4.5 dan 4.8 meter, namun terdapat laporan mengatakan ia mampu mencapai lebih panjang dari itu.

Antara salah satunya digelar sebagai "Deep Blue", yang pernah dirakam berenang-rengang di Pulau Guadalupe, Mexico, mempunyai panjang 6.1 meter. Namun, ikan jerung putih yang terbesar di dunia pernah ditangkap menggunakan joran adalah seberat 2,306 kilogram, di Pulau Phillip, Australia.

5. Mola-mola - 2,313 kilogram

ikan mola mola ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Ikan Ocean Sunfish atau ikan Mola Mola adalah ikan dari kelas Osteichthyes paling besar di dunia. Ikan tidak berekor ini boleh dijumpai di kawasan berair suam di seluruh dunia.

Berat purata ikan ini adalah di antara 247 dan 918 kilogram. Walaupun ikan ini terkenal kerana mampu menyebabkan kerosakan serius apabila melanggar bot, namun ia merupakan spesis jinak dan tidak memberi ancaman kepada manusia.

Ikan Mola paling besar dalam sejarah yang pernah tumpas di tangan manusia adalah seberat 2,313 kilogram pada tahun 1910 di Pulau Burung, Australia.

3. Pari Manta - 2,494 kilogram

ikan pari manta ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Ikan pari gergasi laut biasanya dijumpai terdapat di perairan tropika dan juga subtropika. Rata-rata spesis ikan ini mampu mencapai panjang antara 4 hingga 5 meter dan bergerak pada kelajuan yang sangat pantas.

Namun, ia mempunyai pemangsa yang sangat dirisaukan termasuklah paus pembunuh, jerung dan juga manusia sebagai ancaman terbesar. Ikan pari Manta mampu mencapai berat maksimum 1,360 kilogram.

Walaubagaimanapun, ikan spesis ini yang paling besar pernah ditangkap adalah pada tahun 1933 di pantai di Florida, Amerika Syarikat. Lebar ikan ini mencecah 6 meter dan beratnya mencecah 2,494 kilogram, antara ikan paling besar dan berat pernah ditangkap manusia.

2. Jerung Basking - 17,236 kilogram

jerung basking ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Ikaan jerung Basking bukanlah spesis pemangsa yang ganas seperti ikan jerung lain namun saiznya yang tersangat besar menjadikannya sangat menakutkan. Ikan yang menjadikan plantkton sebagai makanan utama ini mampu mencapai panjang 8 meter, namun terdapat pengecualian.

Pada tahun 1851, ikan jerung Basking terbesar di dunia telah ditangkap. Ia berukuran 12 meter panjang dan berat mencecah 17,236 kilogram, menjadikannya ikan kedua paling besar di dunia pernah ditangkap.

Ia menjadi antara salah satu spesis ikan terancam disebabkan menjadi mangsa penangkapan berleluasa oleh manusia.

1. Paus jerung - 21,318 kilogram

ikan paus jerung ikan paling besar pernah ditangkap oleh manusia

Dikenali sebagai ikan terbesar di dunia, ikan paus jerung adalah ikan gergasi yang mana makanan utamanya adalah plankton. Saiz ikan dewasa biasanya mencapai panjang 9 meter dan berat sekitar 9,071 kilogram.

Saiz mulut ikan ini kira-kira 1.5 meter dan mampu memakan dalam jumlah yang sangat besar pada satu-satu masa. Ikan spesis ini yang paling besar pernah ditangkap adalah di Karachi, Pakistan pada tahun 1947.

Panjang ikan tersebut mencapai 12.5 meter dan berat mencecah 21,318 kilogram, menjadikannya ikan paling besar di dunia yang pernah ditangkap oleh manusia. Terdapat spesis ikan ini yang lebih besar dilaporkan ditangkap namun tidak dapat disahkan.


tags : , , , , , ,



Hakcipta iluminasi.com (2017)