Oleh pada 29 Jan 2017 kategori

gula tidak membahayakan kesihatan

Banyak cerita yang berleluasa sehingga kini tentang keburukan gula. Hakikatnya, gula bukanlah penyebab utama masalah kesihatan terutamanya kepada kita rakyat Malaysia. Menurut pakar kimia, penyakit jantung dan obesiti bukanlah disebabkan oleh pengambilan gula berlebihan, tetapi puncanya ialah kerana lemak tepu didalam gula yang dijual dipasaran.

gula penyebab kegemukkan obesiti lemak

Mitos : Gula punca gemuk dan penyakit

Perkara sebenarnya, gemuk dan penyakit itu berpunca dari kandungan kalori yang tinggi. Gula mudah dihadam oleh badan dan ini membuatkan kalori dibawa bersama-sama gula sambil kita masih tidak puas untuk merasa makanan yang manis. Hal ini menjadi punca utama penyumbangan kalori ke dalam badan.

gula pemanis semula jadi natural madu

Mitos : Pemanis semula jadi lebih baik dari gula biasa

Tidak! Semua pemanis lain seperti madu, sirap maple dan stevia memberikan kesan yang sama kepada badan anda. Ada kajian lain menyatakan bahawa pemanis didalam buah-buahan juga memberi kesan yang sama. Bahkan lebih teruk lagi ianya boleh membuatkan perubahan hormon justeru selera makan anda meningkat.

mitos dan perkara tidak benar tentang gula harian

Mitos : Gula tidak bagus, Kurangkan gula adalah bagus

Gula sangat diperlukan oleh otak. Ketiadaan gula boleh membuatkan otak anda lembab dan tidak cerdas. Masalah ini berpunca daripada peniaga produk atau industri yang selalu menjaja tagline seperti "sugar free" dan "no sugar added". Hal ini menimbulkan persepsi yang salah kepada pengguna. Pengguna harus tahu, didalam produk-produk seperti ini, biasanya mereka akan menggunakan pemanis atau gula artificial yang boleh memberikan kesan lebih buruk dari gula biasa.

gula didalam buah buahan lebih baik dari gula biasa

Mitos : Jus buah-buahan lebih baik dari gula biasa

Tidak! Gula didalam buah-buahan tetap adalah gula yang sama. Glukos dan fruktos juga diproses dalam badan dengan cara sama tidak kiralah dari mana sumber asal gula itu datang. Akan tetapi, kita tidak boleh menidakkan bahawa makan buah-buahan bagus untuk kesihatan kerana ia mengandungi vitamin. Ianya tetap bagus cuma fakta bahawa gula buah-buahan lebih bagus dari gula biasa itu adalah salah!

gula bukannya racun penyebab masalah kesihatan


tags : , , , , , , ,











Hakcipta iluminasi.com (2017)