Oleh pada 08 Jan 2018 kategori

adab makan makanan cina

Jika anda sedang menikmati makanan di restoran Cina atau anda sedang makan di negara China, dan pelayan di sana memerhatikan anda dengan pandangan yang pelik, mungkin anda telah mengabaikan etika-etika untuk menikmati makanan Cina.

Jangan tambahkan kicap ke dalam nasi goreng

nasi goreng cina

Adakah anda tahu sesetengah tukang masak menganggap ia adalah sesuatu yang kurang sopan? Menambah kicap ke dalam nasi seolah-olah menghina masakan Cina. Alasannya adalah mereka telah menyiapkan masakan itu dengan kondisi terbaik, jadi anda tidak sepatutnya menambah sebarang penambah rasa.

Pegang penutup teko ketika menuang air minuman

cara menuang minuman yang betul

Cara terbaik untuk melayan diri anda sendiri dan juga orang lain adalah dengan memegang pemegang teko di seblah tangan dan sebelah lagi menekan penutup teko ketika menuang minuman.

Cara yang betul untuk menggunakan "chopstick" ketika makan bersama keluarga

adab ketika makan bersama keluarga

Pusingkan "chopstick" anda jadi bahagian hujung yang menyentuh makanan tidak menjadi bahagian yang anda masukkan ke dalam mulut sepanjang malam, ia sesuatu yang tidak sopan.

Jangan cucuk "chopstick" di dalam nasi

larangan dalm pengunaan chopstick

Di China, mencucuk lidi kemenyan yang dibakar ke dalam nasi adalah sebagai tanda menghormati orang yang telah mati, jadi melakukan sesuatu yang serupa dengannya kepada makanan adalah tidak baik.

Jangan sesekali silangkan "chopstick" di atas meja atau di atas mangkuk nasi

chopstik tidak boleh disilangkan di atas mangkukAlasannya adalah serupa dengan situasi sebelum ini. Ia berkaitan dengan kematian.

Angkat cawan dengan kedua-dua belah tangan

cara mengangkat cawan

Tradisi ini lebih simbolik pada hari ini berbanding beberapa dekad yang lalu. Dengan kedua-kedua tangan memegang cawan, menandakan anda tidak bersenjata. Ia juga kelihatan lebih sopan jika kedua-dua belah tangan digunakan untuk menerima cawan yang diberikan kepada anda.

Jangan sesekali terbalikkan ikan

ikan dimakan dengan cara yang betul 228

Restoran makanan Cina sentiasa menyediakan ikan tanpa dipotong di dalam menu mereka. Jika anda memesan ikan ini, berhati-hati dengan cara anda menikmatinya. Jika sebelah bahagian ikan tersebut sudah habis, tarik tulannya keluar dan teruskan makan. Jika anda terbalikkannya, ia seolah-olah menandakan sampan nelayan yang telah terbalik.

Jangan ketuk "chopstik" di mangkuk

elakkan mengetuk mangkuk

Ia adalah cara pengemis di China meminta simpati untuk mendapatkan makanan. Ia juga tidak menghormati orang lain jika dilakukan.

Rujukan: www.msn.com


tags : , , , , , ,



Hakcipta iluminasi.com (2017)