Dalam perkhidmatan penerbangan, salah satu aspek penting dalam pemilihan kru adalah berdasarkan kebolehan memberikan layanan terbaik kepada penumpang selain mempunyai kepintaran tinggi dan boleh bekerja dalam pasukan.

Jadi persoalannya adakah mereka secara terus menjadi pelayan di atas kapal terbang? Atau mereka menjalani 'training' dan latihan tertentu sebelum menjadi pelayan di atas kapal terbang? Ikuti artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai latihan yang dilalui pramugari/pramugara sebelum dibenarkan terbang bersama di atas kapal terbang.

kru kabin dilatih berjalan memanjat tangga dengan betul

Menurut Singapore Airlines (SIA), setelah kru baru dilantik, mereka akan menjalani latihan ketat selama 15 minggu yang merangkumi pembelajaran di kelas dan juga program latihan kerja. Kursus yang diberi termasuklah latihan asas untuk kemahiran peribadi, latihan untuk tugasan dalam kapal dan juga latihan keselamatan.

Sebelum pelatih kru 'dilepaskan', mereka perlu membuat tiga penerbangan untuk memerhatikan dan belajar dari mentor mereka yang menjalankan tugas dalam situasi sebenar.

Berikut gambar-gambar menarik lain semasa latihan kru kabin di Singapura:

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 1

Kru diajar untuk berpenampilan menarik dengan menggunakan dua palet alat solek. Rambut pula akan dirapikan mengikut kesesuaian raut wajah.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess

Dalam kelas sikap dan etiket, pelatih diajar membawa 18 gelas air dengan berat sehingga 5 kg sambil mengekalkan senyuman dan postur badan yang betul.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 2

Pelatih kru kabin diajar cara menyediakan makanan dan segala hidangan serta minuman yang disediakan atas kapal. Latihan ini mengambil masa sepanjang dua hari.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 3

Pelatih diajar menggunakan pemadam api dengan betul.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 4

Pelatih perlu menyelamatkan patung bayi dan orang dewasa dalam latihan kebakaran. Mereka akan bergerak secara berpasangan untuk memastikan keselamatan penumpang.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 5

Pelatih berlatih menggunakan gelongsor pemindahan dari kabin kecemasan.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 6

Setelah melompat setinggi 2 meter ke dalam air, pelatih perlu berenang sepanjang kolam tanpa bantuan.

ini cara latihan kru kabin pramugari stewardess 7

Mereka akan melalui latihan lengkap memakai baju kebaya sambil berenang untuk keselamatan.

Foto kredit:

Asia News Network


tags : , , , , , , , ,



Hakcipta iluminasi.com (2017)