corak ikan betta paling unik

Ikan betta atau ikan laga mempunyai peminatnya yang tersendiri. Kebanyakannya berminat untuk menjadikan haiwan ini sebagai haiwan peliharaan kerana corak atau warnanya yang unik. Harganya juga tidaklah mahal dan mudah didapati di hampir kesemua kedai berkaitan haiwan peliharaan.

Tahukah anda, bagi peminat ikan betta mereka sememangnya mencari ikan betta yang mempunyai corak dan warna tertentu. Malah, dalam kalangan peminat ini mereka juga kerap mengadakan pertandingan untuk melihat siapa yang memiliki ikan betta dengan warna dan corak paling unik.

Kali ini, pihak Iluminasi ingin berkongsi pula 7 warna dan corak ikan Betta yang paling unik dan menjadi buruan ramai. Sudah tentu, kecantikan bagi haiwan ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak mengapa sekiranya anda tidak bersetuju dengan senarai warna dan corak yang kami kongsikan ini.

7. Putih

ikan betta putih

Jangan terkeliru, ikan betta putih bukanlah albino. Ikan betta putih mempunyai badan putih legap (tidak berwarna merah jambu). Mereka sangat didambakan kerana warna putih ini menjadikan kerutan pada sirip dan sisiknya bersinar lebih jelas dalam air, menjadikannya seperti perhiasan mutiara yang sentiasa bersinar.

Oleh kerana begitu banyak pelanggan kedai haiwan peliharaan menginginkan warna terang dan umum seperti merah dan biru, betta putih biasanya jarang dibeli. Namun, lama kelamaan peminat ini mula melihat warna putih ini sesuatu yang unik berbanding warna merah dan biru yang biasa dilihat

6. Hijau

ikan betta hijau

Ikan betta hijau cukup misteri. Selalunya, ikan betta hijau kelihatan seperti warna turquoise sehingga menyebabkan peminat ikan betta yang kurang berpengalaman menganggapnya sebagai warna yang biasa sahaja. Untuk betta separa-unik ini, anda dapat melihat kilauan hijau di bawah warna luarnya yang lebih gelap.

Betta hijau tulen yang diidamkan oleh peminat dan dianggap paling jarang dilihat adalah betta hijau terang dan gelap yang tetap kelihatan hijau walaupun dalam keadaan cahaya terang. Sekiranya anda dapat menjumpai betta yang kelihatan hijau hijau seperti batu jed, tahniah kerana corak dan warna itu sememang benar-benar unik!

5. True Blue Dragon

true blue dragon

Tidak semua betta biru adalah biasa-biasa sahaja, antaranya corak Naga Biru Sejati (True Blue Dragon) ini. Ianya adalah varian khas yang sangat sukar untuk dibiakkan dengan sempurna. Sekiranya anda dapat menjumpainya, orang ramai mungkin tidak tahu apa nilainya kerana ianya jarang dilihat.

Corak betta ini dapat dikenali oleh corak sisik badan seperti naga putih dengan sirip berwarna biru tua dan biru sedikit di badan bawahnya. Corak “sisik naga” pada betta ini adalah hasil daripada bergenerasi pembiakan secara selektif.

4. Hitam Tulen

betta hitam tulen 

Betta hitam mungkin tidaklah dianggap unik, namun untuk mencari betta yang benar-benar hitam tulen ia sebenarnya sukar dan warna ini dianggap unik. Betta hitam tulen sangat hitam sehingga kelihatan menyerap cahaya di dalam tangki.

Betta hitam tulen betina secara umumnya mempunyai masalah kesuburan, yang bermaksud bahawa jantan hitam tulen cenderung bercampur dengan warna lain. Betta betina hitam tulen, terutama yang subur, adalah salah satu ikan betta paling jarang ditemui yang boleh anda beli.

3. Ungu

betta ungu

Betta ungu adalah antara betta yang tidak dipercayai oleh beberapa pengumpul betta akan kewujudannya dalam bentuk sebenar. Walaupun banyak betta mengandungi campuran warna ungu dan mungkin kelihatan seperti ungu, warna ungu sejati berada dalam kelas tersendiri kerana jarang diperlihatkan.

Oleh kerana ungu bukan warna betta semula jadi, ia hanya hasil dari pembiakan betta merah dan biru. Sekiranya campuran tidak rata, walaupun sedikit, anda akan melihat betta ungu dengan warna merah muda. Sekiranya sebaliknya pula, apabila anda menyinari cahaya, anda akan melihat warna biru betta Royal Blue yang terang.

2. Thai

ikan betta thailand

Betta corak "Thai" mempunyai corak warna yang membuatnya kelihatan seperti bendera kebangsaan Thailand. Ianya adalah campuran putih, biru dan merah dengan badan biru cerah dan garis besar yang berwarna. Ikan betta corak ini juga mempunyai warna putih cerah pada di badan mereka.

Betta Thai yang benar-benar mempunyai warna yang cerah dan pekat, dengan hujung tajam di badan. Pada tahun 2016, seseorang peminat ikan betta telah membeli ikan betta Thai dengan harga lebih dari $ 1,000, seterusnya hanya meningkatkan nilai yang dirasakan dari varian yang diinginkan ramai ini.

1. Albino

betta albino

Warna betta paling jarang di dunia ialah betta albino. Jarang sekali dilihat (seperti betta hitam tulen), ramai pengumpul betta tidak percaya bahawa ianya wujud ada. Apabila betta albino dipaparkan atau dijual, kebanyakan peminat betta mungkin hanya menganggapnya betta putih sahaja.

Betta albino sejati tidak seperti betta putih, mempunyai mata merah jambu atau merah. Kekurangan pigmentasi pada sisik dan siripnya memberi mereka sisik yang jelas dan kulit berwarna merah jambu. Albino sejati juga kekurangan perlindungan kulit apabila cahaya menyinari badan mereka. Disebabkan itu, organ dan ototnya dapat dilihat bawah pancaran cahaya yang terang.

Kredit:

  1. Tankarium
  2. Modestfish
  3. The Guardian


Hakcipta iluminasi.com (2017)