Oleh pada 01 Mar 2018 kategori

individu suka bersendirian mempunyai ciri ciri unik

Seseorang yang tidak mempunyai rakan yang ramai dan suka meluangkan masa bersendirian biasanya dipanggil penyendiri. Mereka sering disalah anggap menjalani kehidupan yang sepi dan murung. 

Sebenarnya, dengan meluangkan masa dengan diri sendiri membuatkan hidup mereka lebih gembira. Masa yang diluangkan untuk diri sendiri membuatkan mereka lebih peka dan bijak.

Mereka sangat memilih untuk bergaul membuatkan mereka kurang kawan, namun mereka mempunyai rakan yang benar-benar rapat. iluminasi.com kongsikan 7 ciri personaliti istimewa dimiliki mereka yang suka menyendiri.

1. Pentingkan batas sempadan

penyendiri adalah setia 708

Bagi yang suka menyendiri, mereka selalu menekankan batas sempadan di antara mereka dan orang lain. Mereka tahu mereka tak bersendirian walaupun mereka orang yang terakhir di atas muka bumi.

Perkara ini membuatkan mereka lebih menghormati batas sempadan orang lain dan dalam masa yang sama berharap orang lain juga melakukan perkara yang sama. Mereka adalah orang pertama yang akan menegur jika seseorang itu melebihi batas.

2. Setia

Penyendiri tidak mengidamkan perhatian seperti orang lain. Akan tetapi, mereka akan menjadi rakan anda yang paling setia apabila bertemu dengan orang yang mereka ingin rapat.

Mereka sedar akan nilai mereka dan jika mereka juga berasakan anda bernilai untuk berada dalam hidup mereka, segalanya yang anda perlukan akan ditunaikan. Tak kiralah dari segi perhubungan, kekeluargaan, persahabatan mahupun pekerjaan.

3. Berfikiran terbuka

penyendiri lebih berfikiran terbuka

Penyendiri tak mempunyai pemikiran yang sempit, walaupun mereka lebih suka menyendiri dan kurang bergaul. Mereka sangat berfikiran terbuka dan sentiasa bersedia untuk menjalani pengembaraan atau aktiviti baru.

Namun, mereka sentiasa mempunyai masa bersendirian untuk muhasabah diri sebelum bergaul dengan orang tertentu, terutama yang baru dalam hidup mereka.

4. Tenang dan waras

Penyendiri tidak akan berasa panik atau melarikan diri jika berlaku sesuatu cabaran atau kesukaran. Malah mereka seorang yang berpendirian.

Disebabkan mereka meluangkan masa bersendirian melakukan releksi diri, mereka menjadi bersedia di situasi seperti ini. Mungkin mereka akan berasa tertekan dan terkejut, namun mereka tak membuang masa dengan gangguan tersebut, tetapi meluangkan masa bersendirian bagi memulihkan emosi.

5. Menghargai masa

penyendiri tidak suka membuang masa

Perkara yang paling penting dan berharga bagi penyendiri adalah masa, dan mereka sedar akan perkara ini. Mereka jarang lewat, tak membuang masa seseorang dan tak membiarkan orang lain membuang masa mereka.

Mereka mempunyai kebolehan menghidu dan mengetahui orang yang berpura-pura, dan tidak menerima orang yang mereka rasakan cuba untuk bermain dengan perasaan mereka.

6. Sangat memahami

gadis sepi kesunyian suka berseorangan

Penyendiri mampu untuk rasa simpati terhadap orang yang sama situasi dengan mereka. Mampu merasakan kesedihan semua orang boleh menjadi satu keburukan namun bagi penyendiri, mereka tahu cara untuk mengendalikannya.

Disebabkan mereka sangat memahami, penyendiri bijak mencari perkara positif untuk disuarakan ketika berlakunya situasi buruk.


tags : , , , , , , ,



Hakcipta iluminasi.com (2017)