marah dengan ejen insurans takaful

Ditegur kawan yang dah lama tak berhubungan kerap kali menimbulkan perasaan syak wasangka penulis. Ini disebabkan pengalaman penulis yang kerap disapa dan diajak minum, tetapi akhirnya menjadi sesi penerangan berkenaan MLM, skim pelaburan cepat kaya atau lebih pedih - nak ajak masuk insurans atau jadi ejen insurans/takaful.

Penulis faham ejen-ejen adalah ejen jualan, jadi kerja dan tanggungjawab ejen adalah untuk membuat apa yang perlu ejen buat iaitu jualan. Bagaimanapun kaedah atau cara pemasaran yang digunakan, perlukah dilakukan sedemikian rupa?

Berikut adalah lima kaedah atau taktik kerap kali digunakan oleh ejen insurans, yang pada hemat penulis tak sepatutnya dilakukan apabila kita nak meniaga.

1. Suka menunjuk kekayaan

tayang harta ejen insurans

Kami tidak faham mengapa ejen-ejen insurans dan takaful suka sangat mempamerkan kekayaan mereka. Adakah mereka ini beranggapan dengan menayangkan kereta mewah serta gambar melancong yang mereka sertai secara percuma, satu promosi yang baik untuk membawa orang ramai cuba menjadi ejen? Tidak. Ini kerana perangai itu secara terang-terang menunjukkan ejen takaful ni berkiblatkan harta benda semata-mata.

Kami faham ada banyak faedah yang anda mampu perolehi daripada hasil komisyen jualan insurans atau takaful ni. Semua orang tahu kerjaya sebagai ejen takaful mempunyai potensi pendapatan lumayan. Walau bagaimanapun, menayangkan harta benda serta kekayaan bukanlah sesuatu yang beretika, daripada segi moral dan juga agama. Ejen-ejen tidak fikirkah pandangan mereka-mereka yang menganggap perbuatan itu sebagai satu perbuatan menayang-nayang kemewahan?

2. Suka jaja cerita orang mati

kongsia artikel bagi pencerahan

Penulis pernah disapa seorang ejen insurans ketika sedang seronok makan di kedai mamak. Dia buka fail warna kuning dia dan di dalamnya penuh dengan keratan akhbar kemalangan ngeri yang telah berlaku atau kisah nasib keluarga yang jatuh susah akibat kematian ketua keluarga.

Adakah ejen-ejen ini tak boleh berfikir ke mereka sebenarnya sedang mengeksploit kesengsaraan orang lain sebagai bahan pemasaran? Tidak adakah kaedah atau cara lebih mulia daripada cara menjaja kisah orang yang merana sebagai alat sokongan jualan? Pada penulis, cara ini agak zalim kerana ejen-ejen insurans ni seolah-olah menggunakan kisah sedih orang lain untuk menunjukkan menyesalnya mangsa kerana tak beli insurans terlebih dahulu.

Perkara ini boleh dilakukan, sekiranya mangsa yang bersuara menceritakan pandangan dia serta kenapa insurans itu bagus tetapi bila dilakukan oleh ejen, nada yang dapat dilihat hanyalah usaha melakukan jualan semata-mata.

3. Suka kacau orang tengah kerja

buat panggilan telefon secara rawak ejen insurans

Penulis pernah berborak dengan seorang ejen yang menceritakan dalam kaedah kerja mereka setiap hari, akan ada waktu dalam satu jam atau dua jam di mana semua ejen yang ada akan menelefon mana-mana nombor telefon yang mereka ada. Nasiblah nombor siapa pun asalkan dalam tempoh itu, nombor-nombor itu akan cuba dihubungi untuk bertanyakan minat menyertai insurans atau takaful.

Kata rakan penulis, ada ejen yang tahu batas siapa boleh dihubungi tetapi ramai juga yang berusaha mendapatkan senarai nombor telefon sesuatu organisasi atau jabatan, bagi memaksimakan nombor yang boleh cuba didail. Kebiasaannya waktu telefon ini dilakukan semasa awal pagi, selepas jam 10 pagi ke 11 pagi dan ada yang membawa ke waktu makan tengahari.

Penulis ingin menasihatkan ejen-ejen semua supaya menyedari bila dah buat panggilan telefon tu, tak perlulah 'try hard' sangat nak tetapkan temu janji. Insurans dan takaful ni bila bakal pelanggan rasa ada keperluan, mereka akan cari punyalah.

4. Pushy!

ejen menjengkelkan orang ramai

Kami faham taktik nak buat jualan ni pelbagai jenis rupanya. Bagaimanapun, bagi ejen-ejen jualan macam insurans, takaful atau kad kredit ni selalunya dia punya mendesak tu lain macam sikit lah. Ada yang sampai ikut orang dan terpaksa ditolak dengan lisan beberapa kali. Bagi yang jenis suka perangkap orang menggunakan borang soal selidik, come on, ingat pelanggan tak tahu ke itu taktik anda nak dapatkan nombor telefon kami?

Penulis tak tahu berapa anda perlu bayar untuk sewa gerai di pasaraya, tetapi ejen-ejen khasnya ejen insurans ni kena sedarlah mereka sepatutnya sama saja macam peniaga-peniaga lain yang meniaga. Ada tak wakil kedai Mr. DIY bagi kita tukul suruh kita cuba dan beli? Penjual yang bagi sampel makanan pun bagi makanan atau minuman percuma untuk kita rasa, kemudian senyum saja kalau kita tak nak beli.

Jika anda ejen, cubalah bayangkan kalau semua peniaga guna taktik sama yang diamalkan anda, adakah itu satu pengalaman yang menarik pada anda sebagai pelanggan?

5. Suka merendahkan pekerjaan orang lain tanpa sengaja

mula pakai kot lepas jadi ejen

Salah satu taktik memikat bakal ejen yang kerap digunakan adalah dengan menabur kisah-kisah kejayaan ejen-ejen yang kini berjaya. Selalunya perkara yang dikongsikan mestilah kerjaya lama ejen tu. "Dulu dia seorang kerani di sebuah syarikat percetakan. Kini dia baru angkat kereta Jerman selepas balik bercuti daripada Jerman." Itu contoh kisah yang miskin ke kaya.

Bagi yang kerja bagus-bagus pula nadanya berlainan pula; "Dulu ejen ni adalah salah seorang jurutera dengan syarikat minyak bertaraf multinasional. Pendapatannya pula dah mencapai lima angka tetapi hanya selepas 3 tahun dengan syarikat insurans XYZ, dia dah berjaya mencapai pendapatan melebihi pendapatan dahulu."

Gemar betul mereka buat perbandingan. Dia ni cikgu, dia ni kerani, dia jurutera, dia ni akauntan, dialah jaga sekolah, dia seorang menteri, dia adalah suri rumah, seolah-olah menjadi ejen insurans dan mendapat kekayaan merupakan sesuatu yang sangat bermakna pada semua orang.

Tidakkah ejen-ejen ini sedar dengan kaedah sedemikian - mereka mengakui kesenangan dari segi duit dan harta adalah ukuran kepada kejayaan mereka?


tags : , , , , , , , , ,




Hakcipta iluminasi.com (2017)