Piala Dunia 2018 yang akan berlangsung di Rusia kali ini akan menyaksikan bakat-bakat besar dunia bolasepak antarabangsa. Setiap kali kejohanan juga akan menyaksikan bintang muda memperlihatkan bakat mereka dan menempa nama.

Banyak kelab-kelab besar dunia yang menanti peluang ini untuk memilih pemain yang akan mereka beli pada musim perpindahan pemain akan datang. Di sini kami ingin kongsikan bersama anda beberapa pemain muda di bawah usia 22 tahun yang akan menjadi perhatian sepanjang kejohanan berlangsung.

18. Goncalo Guedes – Portugal (PSG)

BESARKAN TEKS     A-  A+

Pemain sayap berusia 21 tahun ini mempunyai gaya larian langkah kecil seperti Christiano Ronaldo. Dipinjamkan dari PSG kepada Valencia, pemain muda ini mula mencipta nama di kalangan peminat tempatan dengan penampilan sebanyak 33 perlawanan dan menjaringkan 5 gol.

Kini Guedes yang berharga sekitar £36 juta (RM191 juta) akan menjadi perhatian semasa Piala Dunia 2018. Terdapat beberapa kelab yang berminat untuk mendapatkan khidmat pemain muda ini pada perpindahan musim panas yang akan datang.

17. Albert Gudmundsson - Iceland (PSV)

albert gudmundsson

Pemain posisi sayap kanan berusia 20 tahun ini diberi kepercayaan apabila tersenarai sebagai wakil negara Iceland pada Piala Dunia 2018 di Russia. Gudmundsson memulakan kariernya bersama PSV pada tahun 2015.

Gudmundsson sebenarnya lahir di dalam keluarga bolasepak profesional. Dia merupakan anak kepada bekas penyerang Iceland iaitu Guomundur Benediktsson. Ibunya pula anak kepada Ingi Björn Albertsson, juga bekas penyerang negara Iceland, manakala bapa kepada Ingi pula iaitu Albert Guðmundsson merupakan bekas penyerang AC Milan dan Arsenal.

16. Youri Tielemans - Belgium (Monaco)

youri tielemans

Salah seorang pemain muda yang disenaraikan di dalam “Pasukan Emas” Belgium, Tielemans yang berumur 21 tahun itu mula bersinar bersama Anderlecht sebelum berpindah ke Monaco tahun lepas.

Dia adalah seorang pemain tengah yang mempunyai kreativiti tinggi dengan pelbagai hantaran yang unik. Piala Dunia 2018 bakal menjadi pentas untuknya bersinar dengan lebih lagi.

15. Wilfred Ndidi - Nigeria (Leicester City)

wilfred ndidi

Ketibaannya di Leicester City bukanlah mudah apabila perlu mengisi tempat kosong yang ditinggalkan oleh N’Golo Kante, namun Ndidi berjaya menyesuaikan diri setelah 18 bulan berada di sana.

Ndidi yang juga merupakan pemain utama pasukan Nigeria walaupun hanya berusia 21 tahun. Dia bukan sahaja berbakat sebagai pemain tengah malah juga terkenal dengan pelbagai gaya menyerangnya yang berbahaya bagi pertahanan lawan.

14. Lee Seung-Woo – Korea (Hellas Verona)

lee seung woo

Pada usia 13 tahun, Seung-Woo yang diberi gelaran “Messi Asia” telah menarik perhatian pencari bakat dan telah menandatangani kontrak bersama pasukan muda Barcelona pada tahun 2011. Dia kemudiannya menyertai Hellas Verona pada tahun 2017.

Pasukan Korea Selatan telah kehilangan 2 pemain utama akibat kecederaan dan ini membuka lebih peluang kepada “Messi Asia” ini untuk membuktikan bakatnya di dalam kejohanan Piala Dunia 2018 Russia.

13. Achraf Hakimi – Morocco (Real Madrid)

achraf hakimi

Pemain pertahanan kanan Real Madrid yang berusia 19 tahun dan berketurunan Morocco ini lahir di Madrid. Dia pernah mewakili negara Morocco untuk pasukan bawah 17, 20 dan juga 23 tahun sebelum menyertai pasukan senior pada 2016 ketika hanya berumur 16 tahun.

Dia mula menyertai akademi muda Real Madrid ketika berusia 8 tahun dan mula mendapat tempat di dalam pasukan utama pada Disember 2017 apabila menggantikan Dani Carvajal dan dia berjaya menjaringkan gol pertamanya.

12. Aleksandr Golovin – Russia (CSKA Moscow)

aleksandr golovin

Pemain yang baru sahaja beberapa hari menyambut hari lahir ke-22 ini menggalas tanggungjawab yang besar apabila Russia menjadi tuan rumah kejohanan Piala Dunia 2018 yang akan datang.

Golovin yang merupakan penyerang CSKA Moscow kini menjadi sasaran kelab-kelab besar yang lain di Eropah. Dengan kepantasan dan ketepatan sepakannya, dia mungkin akan menjadi pemain yang akan menyinar.

11. Davinson Sanchez – Colombia (Tottenham Hotspur)

davinson sanchez

Pemain pertahanan berusia 21 tahun ini menjadi pilihan pengurus pasukan Spurs iaitu Mauricio Pochettino apabila dibeli dari Ajax Amsterdam dengan yuran perpindahan sebanyak £42 juta (RM 224 juta).

Sanchez akan mengetuai pertahanan pasukan Colombia pada kejohanan Piala Dunia 2018 di Russia bersama Muriel dan Zuniga. Gabungan ini akan memberikan pertahanan yang kuat kepada pasukan dari Amerika Selatan ini.

10. Marco Asensio – Sepanyol (Real Madrid)

marco asensio

Pemain tengah berusia 22 tahun ini pernah menjadi bintang kepada pasukan remaja Sepanyol bawah 21 tahun. Dia menyertai Real Madrid pada tahun 2014 ketika berusia 18 tahun.

Bekas pengurus Real Madrid iaitu Zinedine Zidane pernah mengatakan bahawa Asensio merupakan salah seorang pemain kaki kiri terbaik dunia selepas Lionel Messi. Kini dia perlu membuktikan bakatnya setelah terpilih mewakili Sepanyol di Piala Dunia 2018.

9. Trent Alexander-Arnold - England (Liverpool)

trent alexander arnold

Pemain pertahanan England ini merupakan pemain muda yang diserap oleh Jurgen Klopp untuk untuk beraksi bersama pasukan senior Liverpool. Kini Alexander-Arnold yang hanya berusia 19 tahun telah tersenarai untuk mewakili negara di Piala Dunia 2018.

Pemain tengah yang lincah serta memiliki kebolehan hantaran bola yang cantik ini dilihat sangat sesuai dengan tempo permainan menyerang pasukan England. Kini pemain muda yang masih tinggal bersama ibunya ini tidak sabar untuk mempamirkan bakatnya di Piala Dunia 2018.

8. Hirving Lozano - Mexico (PSV)

hirving lozano

Pemain sayap kiri yang berusia 22 tahun ini telah membuktikan kebolehannya apabila telah menjaringkan 17 gol dan 8 bantuan untuk PSV menjuarai liga Eredivisie. Pemain yang digelar “Chucky” ini mempunyai purata 3.4 sepakan ke arah gol an 2.6 hantaran penting setiap perlawanan.

Kini dia Lozano tersenarai untuk mewakili Mexico bagi Piala Dunia 2018 dan formasi 4-3-3 yang digunapakai oleh pengurus Mexico iaitu Juan Carlos Osorio dilihat sangat berguna untuk dia menyerlah.

7. Andreas Christensen - Denmark (Chelsea)

andreas christensen

Pemain pertahanan berusia 22 tahun ini sudah terkenal di kalangan peminat “The Blues”. Pada musim lepas dia telah membuat 27 penampilan bersama pasukan Chelsea dan menjadi pilihan berbanding David Luiz yang hanya membuat 10 penampilan sahaja.

Pemain pertahan ini juga mempunyai kebolehan hantaran cantik dengan purata 50 hantaran setiap perlawanan dengan kejayaan 93.4%. Formasi 4-4-2 yang diguna pakai Denmark dilihat sebagai peluang cerah untuk Christensen beraksi di Piala Dunia 2018.

6. Rodrigo Betancur – Uruguay (Juventus)

rodrigo betancur

Karier Betancur bermula di Argentina bersama Boca Juniors pada 2015-2017. Kemudian dia berpindah untuk beraksi di Seria A bersama pasukan Juventus pada 1 Julai 2017. Dia kini diberi kepercayaan untuk beraksi bersama pasukan Uruguay di Piala Dunia 2018.

Pemain tengah yang tinggi lampai dan mempunyai fizikal yang mantap ini dilihat mampu memberi cabaran yang sengit bagi pasukan lawan. Betancur membuat kejutan apabila disenaraikan Juventus ketika menentang Real Madrid pada liga juara-juara Eropah 2018.

5. Marcus Rashford – England (Manchaster United)

marcus rashford

Penyerang berusia 20 tahun ini sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Dia yang menyertai Mancherster United ketika berumur 18 tahun membuktikan dirinya layak untuk bermain bersama bintang besar yang lain.

Karier bersama pasukan negaranya juga dilihat menakjubkan apabila menjaringkan gol seawal minit ke-3 pada penampilan sulungnya. Ini menjadikan Rashford sebagai pemain termuda menjaringkan gol untuk negara pada penampilan pertama.

4. Timo Werner – Germany (RB Leipzig)

timo werner

Timo Werner merupakan bintang baru Germany yang melonjak naik namanya menerusi persembahan hebat bersama pasukan RB Leipzig di Bundesliga. Dia pernah menjadi pemain termuda menjaringkan gol bersama pasukan lamanya VfB Stuttgart sebelum berhijrah pada tahun 2016.

Penyerang berusia 22 tahun ini dilihat sebagai calon pemenang anugerah Kasut Emas berdasarkan gaya menyerangnya yang sukar dihalang. Ini ditambahkan lagi dengan ramai bintang yang berada di dalam senarai pasukan Germany untuk Piala Dunia 2018.

3. Ousmane Dembele – Perancis (Barcelona)

ousmane dembele

Pemain sayap kanan Barcelona yang berusia 21 tahun ini merupakan pemain ke-4 dengan yuran pemindahan paling tinggi. Dia dibeli dari Borussia Dortmund untuk menggantikan Neymar yang dijual ke PSG.

Dia berjaya menjaringkan banyak gol dan membantu jaringan gol walaupun hanya semusim bersama Dortmund. Kini disenaraikan bersama pasukan Perancis yang mempunyai ramai bintang, sudah pasti kelibat pemain ini dinanti-nantikan.

2. Gabriel Jesus - Brazil (Manchester City)

gabriel jesus

Pemain berusia 21 tahun ini telah mencipta nama bersama kelab besar dunia iaitu Manchester City. Dia telah menjaringkan 13 gol dan 3 bantuan gol pada musim lepas walaupun mengalami kecederaan di lutut dan gagal menjaringkan sebarang gol sebanyak 14 perlawanan berturut-turut.

Pada Piala Dunia 2018, Jesus telah disenaraikan bersama beberapa bakat besar seperti Neymar, Coutinho dan Willian untuk menerajui serangan pasukan Brazil. Dia telah membuktikan bakatnya di peringkat liga kini tiba masanya untuk peringkat antarabangsa pula.

1. Kylian Mbappe - Perancis (Paris Saint-Germain)

kylian mbappe

Kylian Mbappe yang hanya berumur 19 tahun ini merupakan pemain muda yang disebut-sebut akan menyinar di pertandingan Piala Dunia 2018 di Russia. Dia yang merupakan pemain muda termahal dunia kini beraksi bersama kelab juara Ligue 1 iaitu PSG.

Jurulatih pasukan Perancis iaitu Didier Deschamps telah menyenaraikan Mbappe di dalam pasukan negara bersama beberapa bintang besar yang lain. Perancis dilihat sebagai salah satu pasukan pilihan pada kejohanan dunia kali ini.

Rujukan :

www.tsn.ca

miamiherald




Hakcipta iluminasi.com (2017)