Oleh pada 19 Aug 2019 kategori

sejarah penghasilan kellogg s corn flakes

Pada abad ke-18 dan ke-19, dunia Barat mempunyai kebencian yang agak kuat terhadap idea di mana manusia memuaskan diri sendiri, atau lebih dikenali sebagai "onani" (melancap).

Tradisi Judeo-Kristian telah melabelkan onani sebagai penyalahgunaan seksual selama berabad-abad, tetapi keberanian era Victoria dan Kebangkitan Besar serta kebangkitan agama lain di Amerika telah melakukan peperangan besar-besaran terhadap mereka yang taksub dengan aktiviti ini. 

Di Amerika Syarikat yang ketika itu masih sebuah negara yang muda, salah satu suara anti-onani paling kuat adalah seorang doktor dari Michigan bernama John Harvey Kellogg.

Doktor yang baik ini agak tidak selesa tentang seks dan mempunyai tanggapan bahawa seks boleh memudaratkan kesejahteraan fizikal, emosi, dan rohani.

john harvey kellogg

(John Harvey Kellogg)

Dia secara peribadi menghindarkan dirinya daripada seks dan tidak pernah bersetubuh dengan isterinya. Malah, ada yang mengatakan bahawa John menghabiskan masa ketika bulan madunya dengan menghasilkan sebuah buku anti-seks.

Dia dan isterinya tidur di bilik yang berasingan dan mereka mengambil anak angkat. 

Menurut John, jika aktiviti seks bersama isteri adalah memudaratkan, maka melancap adalah lebih teruk. 

Dalam buku "In Plain Facts for Old and Young: Embracing the Natural History and Hygiene of Organic Life", John menyenaraikan 39 gejala berbeza terhadap seseorang yang dibelenggu masalah onani, termasuklah kelemahan umum, pembangunan yang cacat, perubahan mood, kesunyian, kesunyian, keberanian, postur yang buruk, sendi kaku, kesukaan makanan pedas, jerawat, berdebar-debar dan epilepsi.

kelemahan umum, perkembangan yang cacat, perubahan mood, kegilaan, kesunyian, sifat malu, keberanian, postur yang buruk, kaku sendi, kesukaan terhadap makanan pedas, jerawat, berdebar-debar dan epilepsi.

Jalan penyelesaian John Kellogg untuk semua penderitaan ini adalah dengan pemakanan yang sihat. Dia berfikir bahawa daging dan beberapa makanan yang berperasa meningkatkan keinginan seksual manakala makanan yang kurang rasa terutama bijirin dan kacang dapat membendungnya.

sejarah penghasilan kellogg s corn flakes 286

Semasa bekerja sebagai penguasa di Battle Creek Sanitarium Michigan, dia mendapat beberapa idea pemakanan yang sihat. 

Pada awal tempoh perkhidmatan beliau di sanitarium itu, Kellogg mencipta "snek sihat" untuk pesakit yang terdiri daripada oat dan makan jagung yang dibakar menjadi biskut yang dihancurkan menjadi kepingan kecil.

Dia menggelarkan makanan ini sebagai "granula." Ia mungkin nama paling teruk yang dapat dibayangkan kerana produk yang sama dengan nama yang sama telah dibuat dan dijual oleh James Caleb Jackson, juga merupakan seorang yang melakukan pembaharuan terhadap makanan.

Di bawah ancaman undang-undang, Kellogg mengubah nama ciptaannya menjadi "granola."

Kemudian, Kellogg mengembangkan beberapa jenis bijirin sarapan yang berbeza termasuk empingan jagung (corn flakes) sebagai makanan pagi yang sihat, sedia dimakan, dan anti-melancap.

Dia bekerjasama dengan abangnya, Will Kellogg, yang juga bekerja di sanitarium tersebut, untuk membuat dan menjualnya kepada orang ramai.

sejarah penghasilan kellogg s corn flakes 2

Will yang kurang berminat dengan kesucian makanan dan lebih mahir dalam perniagaan berbanding John, bimbang bahawa produk itu tidak dapat dijual.

Dia mahu menambah gula ke dalam empingan jagung tersebut untuk menjadikannya lebih enak, tetapi John tidak bersetuju.

Akhirnya, Will mula menjual bijirin tersebut melalui perniagaan sendiri, yang kemudiannya menjadi "Kellogg Company", membuatkan kedua-dua saudara ini terus bertengkar selama beberapa dekad kemudian.

Para "pelancap" yang menikmati empingan jagung ini mungkin dapat mengakui bahawa penambahan gula di dalamnya adalah satu idea yang baik, kerana bijirin Kellogg tidaklah mempunyai kesan seperti mana yang diinginkan John Kellogg. 

sejarah penghasilan kellogg s corn flakes 5

Walaupun bijirin ini popular dan tidak berfungsi seperti yang diharapkan, John Kellogg juga menyokong langkah-langkah yang lebih melampau terhadap orang-orang dengan tabiat melancap yang sangat teruk.

Untuk kanak-kanak lelaki, dia mencadangkan memasukkan dawai perak melalui kulup zakar (lebihan kulit) untuk mencegah ereksi dan menyebabkan kerengsaan.

Untuk kanak-kanak perempuan pula, John Kellogg , dia menganjurkan dan kadang-kala melaksanakan kaedah di mana asid kabolik dikenakan pada klitoris untuk membangkitkan rasa terbakar dan tidak menggalakkan menyentuhnya. 

Rujukan:

1. Mental Floss

2. Forbes

3. News AU



Hakcipta iluminasi.com (2017)